Другий Додаток до Трактату «Крапелька»

Додаток до «крапельки»

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله الذي تقدست عن الاشباه ذاته, وتنزهت عن مشابهة الأمثال صفاته, الخلاق الذي; ذاك العالم الكبير إبداعه .. وهذا العالم الصغير «أي الإنسان» إيجاده .. وذا انشاؤه وهذا بناؤه .. وذا صنعته وهذا صبغته .. وذا نقشه وهذا زينته. . وذا رحمته وهذا نعمته .. وذا قدرته وهذا حكمته .. وذا عظمته وهذا ربوبيته وذا مخلوقه وهذا مصنوعه .. وذا ملكه وهذا مملوكه .. وذا مسجده وهذا عبده .. وعلى جوانبهما بل على كل جزء منهما سكته الناطقة بأن الكل ماله

اللهم يا قيوم الارض و السماء انا نشهدك و جميع مصنوعاتك و جميع خلقك بانك انت الله لا اله الا انت وحدك لا شريك لك و نستغفرك و نتوب اليك و نشهد ان محمدا عبدك و رسولك ارسلته رحمة للعالمين اللهم صل و سلم عليه كما يناسب حرمته و كما يليق برحمتك و على اله و صحبه اجمعين

Знай, мій дорогий брате! На стороні того, хто вручає себе Аллагу, знаходиться все. Однак, все обертається проти того, хто не вручив себе Аллагу. Належати ж Аллагу можливо лише відрікшись від усього, а також з усвідомленням того, що все виходить від Нього і для Нього чекає повернення.

Знай, мій дорогий брате! Існування і все для нього необхідне дане тобі Аллагом не в якості власності. Іншими словами, вони дані тобі не для розпорядження ними на власний розсуд як особистим майном, а для того, щоб користуватися ними відповідно до того, що завгодно Аллагу. Так, гість не має права допускати надмірність в їжі і в інших речах проти волі і бажання господаря.

Знай, мій дорогий брате! Як же можуть вважати нерозумними Кінець Світу і загальне Воскресіння ті люди з затуманеними очима, які своїм сліпим поглядом бачать, що відбувається перед ними незліченні приватні воскресіння?! Дивно, якщо вони бачать щорічне воскресіння фруктів на квітучих і плодоносних деревах, то як після цього не соромляться вважати неможливим загальне Воскресіння?! Якщо вони хочуть очевидно побачити загальне Воскресіння, за умови, що розум у них буде на місці, нехай літньої пори увійдуть в сад земної кулі. Хіба ці солодкі, медові, тонкі і витончені чудеса могутності – ніжні створіння, що висять на гілках дерев – не є тими ж, або копіями тих, що були раніше, тобто померлих плодів?!

Якби у цих фруктів, як і у людей, була єдність душі, то хіба ці і новоприбулі плоди не були б одними і тими ж?! Однак, оскільки у них немає душі, між ними є таке, близьке до тотожного, подоби, що вони начебто б і не ті, але і не інші. Так хіба може вважати неможливим воскресіння той, хто бачить цей стан плодів?!

А також, хіба може бути важким загальне Воскресіння для одвічної могутності, Яке на деяких духовних ліфтах піднімає необхідне харчування на найвищі гілки дерев, і з цих сухих, неживих сучків створює і зводить такі усміхнені плоди, як тутовник і абрикос, приводячи ті сухі дерева в дивний стан і до дивного, живий вид?! Звичайно, ні! Для могутності, Яка зводить ці тонкі і ніжні творіння з тих сухих дерев, не може бути складним нічого. Відповідь на це запитання очевидна. Однак ті, чиї очі не бачать, бачити це не можуть.

Знай, мій дорогий брате! Кожна сура Чудово викладає Коран і коротко містить в собі весь його зміст, а також містить цілі та важливі розповіді, згадані в інших сурах. Мудрість цього полягає в тому, щоб люди, яким час не дозволяє прочитати весь Коран або які можуть прочитати тільки одну його частину або суру, що не втратили нагороди (Саваба), що є результатом повного прочитання Корану.

Так, наявні серед обізнаних виконувати релігійні приписи (мукалляф) неписьменні часто можуть прочитати лише одну суру. Для того, щоб і їх не обділити повною нагородою (Саваба), чудове красномовство Корану, дотримуючись цієї чудової особливості, зробило одну суру подобою цілого Корану.

Знай, мій дорогий брате! Тому, хто нематеріальний, і тим більше того, хто керує безліччю, протилежним своїй суті, немає потреби вступати в безпосередній контакт і займатися кожною одиницею цієї множини.

Так, управління і наведення порядку якимось командиром серед рядових солдатів виникає виключно за допомогою його наказів і волі. Якщо ж обов’язки і справи командування покласти на рядових, то для наведення порядку знадобиться, або щоб цим займався кожен солдат особисто, або щоб кожен солдат перетворився в командира.

Виходячи з цього, управління створіннями Всевишній Аллаг здійснює за допомогою наказу і волі. Безпосереднього контакту немає. Це подібно до освітлення сонцем Всесвіту.

Знай, мій дорогий брате! Згідно своєму життєвому становищу, людина подібна до того, хто зірвався з гори і потрапив у селевий потік або падає з багатоповерхового будинку.

Так, будівля життя руйнується. Літак буття проноситься подібно блискавці. Час швидко обертається у селевий потік. Також і корабель землі, рухаючись з великою швидкістю, تمر مر السحاب «Ти побачиш, що гори, які ти вважав непорушними, почнуть рухатися, наче хмари…» (Коран 27:88). Швидко переміщуючись на цьому кораблі, нехай людина подумає, що в руки, простягнуті до недозволених мирських насолод, встромляться отруйні шипи. Тому, дивлячись на отруєні стріли цього світу, не тягнися за ними. Біль розставання сильніше насолоди зустрічі.

О, мій всевладний нафс! Я тобі не підкоряюся. Вклоняйся кому побажаєш і бігай за ким хочеш. Я ж можу бути рабом тільки Мудрого, Великого Творця, Який, створивши мене, підпорядковує мені Сонце, Місяць і Землю.

А також, сівши на літак буття, що летить в просторі приречення, або в локомотив часу, що блискавично рухається через тунелі і мости між горами життя, я прошу допомоги у Милостивого і Милосердного Творця, що направляє мене до входа тунелю могили, подібної перону країни вічності.

А також, благання і прохання я звертаю лише до нескінченно Могутнього Великого Господа – Господа, здатного знерухомити Земну кулю в рух обертання Всесвіту; Господу, здатному зупинити хід часу, з’єднавши Сонце з Місяцем, і владному утримати світ, що скочується з вершин буття! Адже мої прагнення і цілі пов’язані з усім сущим!

А також, я не поклоняюся нікому, окрім Пресвятого Аллага, який чує найтонші та потаємні бажання мого серця і задовольняє його прагнення і сподівання, а також здатного дати вічне щастя, бажане моїм розумом і мріями. Так, Могутність, з волі якої настає Кінець Світу і земний світ перетворюється в світ Інший, всевладним над усім. Від погляду такої могутності не сховається навіть частка! Сонце, покладаючись на свою велич, не врятується від рук цієї могутності!

Так, завдяки пізнанню Всевишнього, страждання перетворюються в насолоди. Якщо ж не пізнати нам Його, то знання переходять в сумніви, мудрість звертається в хвороби і біди, а існування перетворюється в небуття. Життя перетворюється в смерть, світло – в темряву, а насолоди – в гріхи.

Так, якщо немає знання про Нього, то друзі людини, її майно і володіння стають її ворогами. Існування стає бідою, досконалість – втратою; життя – порожнечею; щастя – мукою; розум – покаранням; прагнення – стражданням.

Так, для того, хто є рабом і слугою Аллага, слугою буде все суще. Це можливо з вірою і усвідомленням того, що все суще належить Аллагу.

Так, Його Могутність створила людину в стані, пов’язаному з дуже багатьма колами, давши їй волю і сили, що її руки можуть дотягнутися лише до найменшого з тих кіл. У самих же широких колах – від землі до небес, від споконвічності до вічності – обов’язком людини є тільки благання (дуа):

قل ما يعبؤا بكم ربى لولا دعاؤكم

«Господь не звернув би на вас уваги, якби не ваші прохання». Проте ви вважаєте це брехнею і скоро [покарання] стане невідворотним!» (Коран 25:77)

Цей аят є достатній для освітлення і доказом цієї істини.

Таким чином, подібно до того, як дитина просить у своїх батька і матері те, до чого не може дотягнутися, раб Божий своєю слабкістю і нуждою звертається до свого Господа.

Знай, мій дорогий брате! Спостережуване в речах видове та індивідуальне, їхня єдність походить від таємниці єдності Творця, і це тому, що сила не розсіюється. Сила могутності Всевишнього не дробиться, не поділяється, не витрачається на щось більшою, на щось меншою мірою. Якби єдності не було; якби у витратах, вироблених могутністю, були відмінності, то і в творіннях мали б місце відмінності і безладність. Значить, єдність могутності в управлінні творіннями подібно сонячному освітленню, при якому єдине сонце, не роблячи відмінностей, освітлює все – велике і мале, в той же час вони присутні поруч з усім за допомогою свого відображення. Виходячи з цього, якщо діяльність жалюгідного, неживого, мертвого і удостоєного прояву імені «Нур» (світло) Сонця, що є несучою обов’язок одиницею кола творінь, у зв’язку з секретом єдності, настільки впорядковане, то яке ж розпорядження і управління творіннями Споконвічним Сонцем, Вічним султаном, Незмінним Богом для неї, Необхідно сущим і Єдиним!

Знай, мій дорогий брате!

Перше серед найвірніших свідоцтв єдності Творця – це єдність, що спостерігається у загальних речах. Адже будь-яка річ – від частки і до світу – характеризується єдністю і пов’язана з нею. Значить, Творцю властива єдність. Він – Єдиний.

Друге це те, що в кожної речі, згідно з її здібностями, є досконала майстерність. В таких речах, як найпростіша маленька рослина або тварина, навіть сліпі очі побачать дивовижні і приголомшливі твори мистецтва!

Третє легкість в створенні і створення будь-якої речі. Видима на власні очі легкість в створенні не потребує аргументів і доказів.

Знай, мій дорогий брате! З магазину земної кулі ви забезпечуєте себе продуктами харчування, питвом, одягом і всім необхідним. Якщо всі ці товари, одержувані вами безкоштовно, брати не з Божественної скарбниці, а доручати їх виробництво окремим причинам, то цікаво, за який час і наскільки дорогим вийде один такий плід, як гранат?! Адже цей гранат пов’язаний з усіма речами. Неможливо, щоб він отримав існування в короткий термін і був дешевий. І в той же час, що містяться в ньому візерунки, порядок, мистецтво, аромат, смак, запах і їм подібні тонкі речі дають зрозуміти, що цей гранат є творінням Творця, що створює без складності і без дотику.

У такому випадку, якщо Творець речей магазину земної кулі, в кожній точці якого для задоволення смаків і примх комах є тисячі різних тонких чудес, безкоштовно і настільки рясно роздає такі цінні, вправні речі, то Він або є несвідомим, бездушним, безвольним, незнаючим, чинним мимоволі і недосконалим – така ж ймовірність є очевидно помилковою і не вимагає доказів, або зробив цю скарбницю якоюсь скатертиною милості для людей, що тимчасово тут перебувають, які готуються до відходу в Інший світ. Створені речі у цій прихованій скарбниці пов’язані з наказом: «Будь!». Внутрішня сторона всіх речей (малякут), немов якийсь вузловий центр, що знаходиться в Правиці могутності Мудрого, Всемогутнього, що володіє абсолютною волею, Знаючого і Необхідно Сущого Творця.

Разом з тим, речі з тієї Божественної скатертини служать не тільки для задоволення смаків і задоволень людей і тварин. Крім приватної користі кожного окремого споживача, зверненої до живих створінь, є ще незліченні мети і мудрість, що стосуються проявів Імен Аллага, а також секретів і характерних рис Його діяльності. Отже, поява цього загального частування, цієї благодаті від будь-якої сліпої сили і надання поточних плодів і результатів цих речей випадковості неможливо і абсурдно. Це так, оскільки упорядкована, мудра своєрідність (індивідуальність) цих речей відкидає сліпу випадковість і збіг. Також і дешевизна, легкість і достаток, наявні на цій скатертині милості, є свідками, що показують, що ці речі виходять від одного Абсолютно Щедрого, Абсолютно Мудрого і Абсолютно Всемогутнього.

Знай, о людино, прив’язана до причин! Створення причини, встановлення причинно-наслідкового зв’язку і наділення причини всім необхідним для появи наслідку, для Того, перед Чиєю могутністю частки рівні сонцю, не є чимось легшим, більш досконалим і більш високим, ніж створення наслідків за допомогою веління «Будь!».

Знай, мій дорогий брате! Видимі в цьому світі – особливо в житті рослин і тварин – зникнення і знищення є нічим іншим, як зміною і відновленням подібностей. Для того, хто є віруючим, вони приносять не гіркоту загибелі і розлуки, а насолоду зустрічі з подобами, що прийшли на їхнє місце. Так що прийди до віри і позбудься печалі і прикрощів! Підкорися долі і знайди благополуччя!

Знай, мій дорогий брате! Неосвічена прихильність нації – це суміш, що складається з солідарності між собою і допомоги один одному у безпечності, помилках, лицемірстві та несправедливості. З цієї причини націоналісти обирають націю своїм об’єктом поклоніння. Ісламський патріотизм – це світло, що виходить від сяйва віри.

Знай, мій дорогий брате! Ті, хто займається суперечками з безбожниками і, особливо, з послідовниками Європи, схильні до великої небезпеки, тому що якщо їх нафс не очищений і ненадійний, може трапитися так, що вони поступово будуть переможені своїми противниками. Адже в неупередженому диспуті, званому нейтральним судженням, не можна покладатися на свій пануючий нафс, тому як неупереджений учасник дискусії час від часу приміряє, в уявному просторі суперечки, шати опонента і, стаючи його адвокатом, захищає його. З повтором цього положення, в його мозку з’являється якась пляма критики, що завдає йому шкоди. Однак, якщо його наміри щирі, і він упевнений в своїх силах, то шкоди не буде! Для людини, що потрапила в таке становище, єдиним виходом є благання до Аллага і прохання про Його прощення. Так він зможе позбутися від цієї плями.

Знай, мій дорогий брате! Готель земної кулі не є людським майном і володінням. Люди в ньому – лише робочі, зайняті різноманітними справами і є прикрасою цього готелю. Якщо хтось ззовні земної кулі прийде і зверне увагу, який чудовий і незвичайний є цей готель, і якими безсилими, бідними і нужденними є люди, то вирішить, що вони не здатні бути господарями і творцями цієї будівлі, і твердо вирішить, що Творець цього незвичайного творіння є чудотворцем. Ці ж люди – робочі, трудящі для цілей цього одвічного Царя. І знову він ухвалить, що ці робітники не мають нічого, окрім плати за свою працю. А також, той, хто зверне увагу на любов, дружбу і посмішки, притаманні квітам по відношенню до живих створінь, зрозуміє, що вони є окрасою і дарами Мудрого і Щедрого Творця, призначеними для служіння Його гостям, а також для того, щоб бути засобом для пізнання і для любові між Творцем і Його творіннями.

О, нафс! У кожному творі ти бажаєш бачити велич його Творця, однак шукаєш смисли, які є зовнішніми, в сенсах умоглядних. У кожному з Прекрасних Імен [Аллага] хочеш бачити промені всіх Його Імен. Кожною фіброю душі (Латіфа) бажаєш відчути відчуття всіх фібр. Виконуючи справи і потреби будь-якого почуття, хочеш виконати справи всіх почуттів.З цієї причини тебе охоплюють сумніви.

Знай, мій дорогий брате! Загальність якогось дарунка, поширення його на всіх не вказує на його неповноцінність і незначність, і не може бути ознакою того, що цей дар не походить від деякої волі і намірів. Наприклад, наявність такого дару, як очі, у всіх тварин, не знижує твою в них сильну потребу, а також не може бути причиною зменшення їх цінності. До того ж, якщо приватний, одиничний дар ще може бути випадковим, то дар загальний, в будь-якому випадку, є проявом наміру і волі Дарувальника.

Знай, мій дорогий брате! Життя кожної живої істоти має свою мету. Самим істотам належить лише одна тисячна частина цих цілей, а інші, відповідно до необмеженого права на володіння, належать Тому, Хто створив життя. Також, оскільки живій істоті не належить вся користь життя, то, з точки зору істини, безглуздості його не існує. Так, загальне Божественне частування, щорічно виробляється на земній поверхні, є певним даром людського роду у зв’язку з його намісництвом. Інакше кажучи, все це не тільки для людського використання.

Знай, мій дорогий брате! Часом людині на думку спадає така намова (васваса): «Ти – така ж істота, як якийсь простий жучок. Чим ти цінніше тварин? Якою гідністю і яким служінням тримає в Правиці Своєї могутності небеса і землю перед Всевишнім Творцем ти заслужив того, щоб Він займався тобою?!».

Проти навіювання такої намови потрібно задуматися про наступну істину.

По-перше, людина, будучи безмежною в безсиллі та нужденною, завдяки вірі у Всевишнього удостоїться [проявів] Його могутності, багатства і гідності. Так, внаслідок цієї удостоєності, людина, піднявшись над рівнем тварини, стала намісником Аллага на Землі.

По-друге, оскільки велич і могутність Всевишнього усеохоплююча, Він чує благання людини і бачить її потреби. Управління небесами і землею не заважає Йому проявляти увагу і до людини.

Питання. Чи не суперечить величі Всевишнього управління дрібними і нікчемними справами?

Відповідь. Це заняття не суперечить Його величі. Навпаки, відсутність заняття ними було б якимось недоліком величі Його панування. Наприклад, якщо деякі речі залишаться поза сонячного світла, це буде якоюсь вадою сонця. Однак, кожне з сонячних відображень, видимих у всіх прозорих речах, може сказати: «Сонце – моє. Сонце зі мною. Сонце в мені». І немає в цьому перешкоди між сонцем і частинками. Всі створення (особливо люди) – одиниця або вид, благородні або ниці – удостоєні проявів знання, волі і могутності Всевишнього. Кожна річ і кожна людина може сказати: «Аллаг – зі мною». Більш того, в залежності від слабкості, бідності і безсилля людини проявляється близькість Всевишнього і зв’язок з Ним, подібно до того як кожна річ пов’язана з Ним. Наскільки ж красивий зв’язок нескінченно слабкого і бідного чоловіка з нескінченно Могутнім, Багатим і Великим Аллагом!

Підносимо, що Він уклав безмежну милість в безмежну велич і найбільше співчуття в найбільшу могутність; підносимо об’єднання в нескінченну близькість з нескінченною віддаленістю і встановив братство між частинками і сонцями; підносимо Того, Хто, з’єднавши ці протилежні одна одній речі, певною мірою показав рівень Своєї величі!

Знай, мій дорогий брате! Найнеобхіднішим і найважливішим після знань, що стосуються віри, є [вчинення] благих діянь. Благі діяння полягають в тому, щоб не порушувати матеріальних і моральних прав рабів Божих (хукуку ль-’ібад) і в тому, щоб в повній мірі виконувати права Аллага (хукуку Ллах). Що ж стосується запозичених від іноземців матеріальних знань, то вони корисні і потрібні, якщо стосуються науково-технічного прогресу, і шкідливі, якщо стосуються розпусти.

اللهم يا ارحم الراحمين ارحم امة محمد عليه الصلاة و السلام و نور قلوب امة محمد عليه الصلاة و السلام بنور الايمان و القران و نور برهان القران و عظم شريعة الاسلام امين

«О, Аллаг! О, Всемилостивий і Милосердний! Змилуйся над уммой Мухаммада (мир йому і благо) і наповни її серця світлом віри і Корану. Освіти довід Корану і піднеси Шаріат Ісламу, амінь! «