Додаток до трактату «Сім’я»

Друже! За допомогою своїх невпорядкованих творів я намагаюся докопатися до великої істини, однак не знаю, чи вдалося мені її виявити. Можливо, я розкрию її пізніше. Або ж, вона відкриється потім, а я лише направляю до її відкриття.

لا حول ولا قوة الا بالله

حسبنا الله ونعم الوكيل ۝ نعم المولى و نعم النصير

«Воістину, люди зібралися проти вас. Тож бійтесь їх!» (Коран 3: 173). Якщо вони відвернуться, то знайте, що ваш Покровитель – Аллаг! Який прекрасний цей Покровитель! Який прекрасний цей Помічник!» (Коран 8:40)

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله على نعمة الايمان والاسلام بعدد قطرات الامطار وامواج البحار وثمرات الاشجار ونقوش الازهار ونغمات الاطيار ولمعات الانوار والشكر له على كل من نعمه فى الاطوار بعدد كل نعمه فى الادوار والصلاة والسلام على سيد الابرار والاخيار محمد المختار وعلى اله الاطهار واصحابه نجوم الهداية ذوى الانوار مادام اليل والنهار

«В ім’я Аллага Милостивого, Милосердного»

«Хвала Аллагу за даровані нам віру і Іслам по числу крапель дощів, хвиль морів, плодів дерев, візерунків квітів, трелей птахів і сяйв світла! І слава Йому за все даровані нам блага їхні числом кожного Його благ в усі часи! Поки змінюються ніч і день, нехай підносяться благословення і мир ватажку всіх володарів хороших і добрих якостей – Мухаммаду-Обранцеві, його чистої сім’ї і що виділяють світло подібно дороговказом зіркам його сподвижникам!»

Знай, мій дорогий брате! Подорожній під час своєї подорожі проходить через багато місць. Умови та звичаї кожного з тих місць різні. Подібно до цього, людина, наступна по дорозі Аллага, також проходить через безліч положень, рівнів, станів і завіс, що володіють своїми особливими умовами. Той, хто плутає ці умови і завіси, робить помилку і надходить неправильно.

Наприклад, людині, яка чула голос коня в стайні, довелося почути чудовий спів солов’я в великому палаці. Якщо вона, не помічаючи різниці між співом солов’я і голосом коня, зажадає від солов’я кінських звуків, то введе саму себе в оману.

Знай, мій дорогий брате! Однією з причин, що прикрашають мирське життя, є відображення в дзеркалі цього світу світла настанов на істинний шлях і улюблених, приємних образів великих людей. Так, майбутнє є дзеркалом минулого. Минуле, при переході і перетворенні в Барзах, тобто в Інший світ, залишає свій образ, форму і світ в дзеркалі майбутнього, а також в історії і умах людей. Завдяки духовній любові до них, стає приємною і любов до цього світу. Наприклад, людина, що знайшла на дорозі велике дзеркало, що містить в собі відображення і фотографії її родичів і друзів, що попрямували на схід, замість того, щоб відправитися і приєднатися до них, возиться з відбитками в цьому дзеркалі і віддає їм любов. Прокинувшись же від своєї безпечності, вона скаже «Що ж я роблю?! Це всього лише міраж, що приносить тільки страждання», і почне збиратися в подорож на схід, щоб приєднатися до своїх друзів.

Знай, мій дорогий брате! Найвірніші докази того, що Чудово викладає Коран є правдою та істиною, такі:

1) збереження ним усіх вимог єдинобожжя (таухид) з усіма рівнями;

2) збереження гармонії у високих Божественних істинах відповідно до вимог Прекрасних Імен Аллага і співвідношенням між ними;

3) абсолютно гармонійне поєднання Кораном атрибутів, що відносяться до Божественності (Улухіят) і Панування (Рубубіят) Всевишнього.

Цих особливостей Корану немає в людських творах. Вони також відсутні в результатах розумової діяльності святих праведників (Аулія) та інших великих людей, які проникли у внутрішню сторону сущого (малякут). Також, їх не змогли знайти, коли занурилися в приховану суть речей послідовники ішрак, а проникають в прихований світ духовні істоти. Адже оскільки їх погляди обмежені, вони не здатні охопити абсолютну істину. Вони знаходять лише одну її сторону і, впадаючи в крайності, псують співвідношення і порушують гармонію.

Наприклад, для того, щоб знайти прекрасний і цінний скарб, який містить різні коштовності, кілька людей пірнають на дно моря. Досліджуючи дно, в руки однієї з них потрапляє довгастий алмаз. Вона вирішує, що весь цей скарб складається з подібних алмазів. Потім, чуючи розмови своїх товаришів про інші види коштовностей, думає, що знайдена ними є частинами і прикрасами ліпшого йому алмазу. Друга знаходить круглий рубін, третя – інший різновид коштовностей тощо. При цьому кожен з них впевнений, що знайшов основну складову скарбу, а знайдене його товаришами це його додаткові, другорядні частини. Таким чином, порушуються гармонія і співвідношення. Для того, щоб розкрити і пояснити суть питання, вони починають витлумачувати і пристосовувати істину. Деякі можуть дійти навіть до заперечення самого скарбу.

Так, вивчаючи твори тих послідовників ішрак й тасаввуфа, які, не погоджуючи з Сунною Пророка покладалися на свої [духовні] спостереження, безсумнівно підтвердять мої слова.

Друже! Коран також занурився в це море, щоб знайти цей скарб. Однак оскільки його очі відкриті, то він охопив своїм поглядом весь скарб цілком і, відповідно до реальності, упорядковано і точно викладає істину, дотримуючись гармонії і співвідношення.

Друже! Причинами помилки різних течій людства є помилки їх лідерів. Так, їх лідери говорили про сокровенне, але оскільки люди задовольнялися своїми спостереженнями і покладалися на них, то згорнули на півдорозі і удостоїлися висловом:

حفظت شيئا و غابت عنك اشياء

«Одне зберіг, але багато втратив»

Знай, мій дорогий брате! Всевишній Аллаг створив тебе з небуття, і з безлічі форм і видів буття надав тобі найвищий вигляд людини-мусульманина. Всі численні стани і положення, прожиті тобою від початку життя до прийнятого вигляду, занесені в книгу твоїх благ. Таким чином, стрічка прожитого тобою часу подібна намиста, на яке, як діаманти, нанизані блага. Вона містить всі види благ і дарів. Тому, за кожний прожитий тобою стан буття тебе будуть питати: «Як ти досяг цього блага? За що удостоївся його? Чи був за нього вдячний?». Адже все доконане підлягає відповідальності. Однак те, що могло здійснитися, але не здійснилося, попиту не підлягає. Прожиті тобою стани – завершилися. Майбутніх же станів немає. За існуюче ти відповідальний, а за небуття – ні. Тому, необхідно заповнити подяку за ті блага, за які ти не віддячив в минулому.

Знай, мій дорогий брате! Є одна обставина, яка веде людину до загибелі. Не приймаючи до уваги заслуги і права, людина порушує зумовлену Всевишнім міру, і не оцінивши силу і можливості, звалює вантаж. Це, позбавляючи її людяності, направляє до несправедливості і неправди. Наприклад, буде абсолютно несправедливо вимагати від одного рядового, який є представником дивізії, знання всіх армійських справ, або бажати, щоб сонячне відображення, наявне в краплі води, показало всю велич Сонця. Адже між якістю і володінням цією якістю є різниця. Наприклад, те що знаходиться в краплі відображення показує якості Сонця, але володіти цими якостями не може.

Знай, мій дорогий брате! У властивості буття в ній нема утиску, тобто в просторі буття збирається безліч різних світів і станів. Наприклад, якщо вночі ввійдеш в скляну кімнату, в якій горить світло, то в її скляних стінах, подібних таким собі вікнам в світ Місаль, побачиш багато кімнат.

По-друге, сидячи в кімнаті, ти зовсім легко зможеш робити різноманітні зміни і зміни в тих кімнатах-відображеннях.

По-третє, електрична лампа кімнати найбільш близька до самого віддаленого своєму відображенню, тому що вона є джерелом всіх відбитих подоб.

По-четверте, одна частинка цього матеріального буття може увібрати в себе цілий світ того уявного буття.

Ці чотири положення діють також між Необхідним (ваджіб) і світом ймовірного (Імка), тому що існування імовірнісних істот (мумкінат), будучи деякою тінню від світла Необхідного (ваджіб), знаходиться на уявному рівні. За велінням Необхідного, воно входить у зовнішнє буття, стаючи стабільним і стійким. Отже, подібно до того, як існування імовірнісних істот не є особистим, істинним зовнішнім існуванням, також воно і не перебуває на рівні уявного буття і проходить тіні – воно є існуванням, яке створив Необхідно Сущий Творець.

Знай, мій дорогий брате! Подібно до того, як неможливо, щоб у цього прекрасного світу не було Господаря, також неможливо, щоб Він не дав про себе знати людям. Адже людина бачить красу цього світу, що вказує на досконалість свого Господаря. А також, вона є халіфом (намісником) земної кулі, створеної для неї подібно колиски, і розпоряджається нею за своїм бажанням. Більш того, за допомогою розуму вона працює в небесному просторі цього світу. За свою надзвичайну діяльність, поряд зі своїми дещицею і безсиллям, вона удостоїлась титулу шанованого творіння. А також, оскільки в її руках є незначна свобода волі, то серед причин вона є володарем самих широких повноважень. Тому необхідно, щоб Істинний Хазяїн, за допомогою Своїх посланців, дав про себе знати піднесеним, але безтурботним рабам Своїм, щоб вони знали про Його накази та вимоги.

Знай, мій дорогий брате! Я побачив, що всі людські почуття, аж до помисливості і уяви, в результаті приходять до Істини, а для брехні і омани не залишається абсолютно ніякої можливості. Також я побачив, що Всесвіт знаходиться саме в такому образі, як описує Коран.

Знай, мій дорогий брате! Між такими світами, як світ світла, світ тепла, світ повітря, світ електрики, світ тяжіння, світ ефіру, світ подоб (Місаль), світ Барзах, в ній нема утиску, і вони один одному не заважають. Всі ці світи в абсолютному порядку і без утруднення можуть перебувати в одному невеликому місці.

Так само можливо і спільне перебування на цій маленькій землі дуже великих прихованих світів. Так, повітря і вода не перешкоджають руху людини, скло не заважає проходженню світла, тверді тіла не перешкода рентгенівським променям, а залізо – не перешкода проходженню тепла і електрики. Таким же чином, немає перешкод для світла розуму і ангельських душ.

А також, в цьому щільному світі ніщо не перешкоджає руху духовних істот, проходженню джинів, переміщенню дияволів і польоту ангелів.

Знай, мій дорогий брате! Для світлих і сяючих речей – таких, як очі, лампа і сонце – частина дорівнює цілому, а одиниця дорівнює тисячі. Так, поглянь на те, як планети, моря, водойми, краплі і бульбашки з досконалою легкістю відображають Сонце. Так само і Споконвічне Сонце, одночасно, без труднощів пише в Книзі цього Всесвіту всі її глави, розділи, рядки, слова і букви. Така ж легкість мається на воскресіння після смерті. «Створено і воскресіння ваше подібно створенню і воскресінню однієї людини», – велить Шляхетний Коран.

Знай, мій дорогий брате! Людина, яка звернула увагу на те, як частинки, що знаходяться в безперервному русі і приводять у рух все, дійшовши до певної межі, зупиняються, зрозуміє, що у кожного кордону є якийсь охоронець, який зупиняє і повертає назад безперервно рухомі частинки. Він не дає їм перейти кордон. Цим хранителем є прояв всеосяжного знання. Цей прояв переходить у приречення, доля переходить в обсяг, а обсяг – в форму. Отже, будь-яка річ є формою для частинок, що у ній знаходяться.

Знай, мій дорогий брате! Подібно до того, як аяти Корану роз’яснюють один одного, кожна частина цієї Книги Всесвіту розкриває іншу її частину. Наприклад, так само, як матеріальний світ, для залучення світлих благ Всевишнього Аллага, відчуває справжню потребу у Сонці духовного світу, для отримання світла Божественної милості, потребує сонце пророцтва. Виходячи з цього, пророцтво Високоповажного Пророка Мухаммада (мир йому і благо) є таким же безсумнівним і очевидним, як безсумнівність і очевидність Сонця.

Знай, мій дорогий брате! Плоди існування якоїсь живої істоти не належать лише до неї самої, до її користі, життя і досконалості. Їй може належати лише частина цих плодів. Залишилася ж, велика частина звернена до Творця. Частина, що стосується живих створінь, реалізується лише через тривалий час, а частина, що відноситься до Творця – моментально. Наприклад, жива істота, удостоївшись проявів Прекрасних Імен, описує Творця досконалими якостями і вихваляє Його мовою свого стану.

Знай, мій дорогий брате! Одна людська одиниця за допомогою розуму, охоплення думки і широти серця набуває свого роду загальності. А також, з огляду на те, що один людський індивідуум, з точки зору свого намісництва [на землі], усвідомлено пов’язаний з різними частинами світу і розпоряджається багатьма видами рослин і тварин, він подібний до цілого виду. Стало бути, одна людська одиниця дорівнює цілому виду. Виходячи з цього, кінець світу, багато разів наступаючий для видів тварин і плодів, а також воскресіння, щорічно наступає для комах, [один раз] настануть і для кожної людської одиниці.

Одним словом, подібно до того, як на Великий Кінець Світу для синів людства безсумнівно вказують аяти Корану, про настання Великого Кінця Світу безумовно і ясно свідчать створені аяти (знамення) Книги Всесвіту.

Знай, мій дорогий брате! Коли читається Шляхетний Коран, ти можеш слухати його по-різному.

  1. Зверни свій слух за часів, коли Високоповажний Посланник Аллага (мир йому і благо), зійшовши на трибуну пророцтва, читав аяти Корану всьому людству. Послухай серцем і уявою читання Корану так, ніби воно сходить з його благословенних уст.
  2. Слухай так, ніби слухаєш Коран в момент його передачі ангелом Джибраїлом (мир йому) і його прийняття Пророком Мухаммадом (мир йому і благо).
  3. Слухай в такому уявному стані, немов слухаєш мову Споконвічно Того, Хто Всевишній, звернену через сімдесяти завіс до високоповажного Пророка (мир йому і благо) на рівні «Каб-і Каусейн».

Знай, мій дорогий брате! Твої розум і знання стосуються тебе в залежності від твоїх станів і в міру твоїх потреб. Адже між причиною і наслідком, між силою і дією необхідний взаємозв’язок, і він має бути пропорційним. Твої розум і знання, звернені до самого себе, в порівнянні з повернутими до тебе баченням і знанням Творця, малі та незначні. Тому, володіючи лише частковими знаннями і розумом, не протився знанню і баченню одвічного Сонця, і не будь схожим світлячку, що вирішив серед білого дня посперечатися з сонячним світлом!

Знай, мій дорогий брате! Незважаючи на те, що діяння Аллага відповідають один одному і в Його творах є схожість, і незважаючи на те, що Його імена відображають одне одного, Його якості входять один в одного, а Його атрибути змішані між собою, для кожного з них є особливе становище, особливий стан, які і є безпосередніми цілями. Інші ж положення є непрямими. Тому, коли дивишся, наприклад, на мляві творіння Творця, зроби собі за мету споглядання Його величі і могутності. Про прояви інших імен думай побічно. Дивлячись на тварин, дивись, маючи на увазі милість, а інші прояви спостерігай непрямим поглядом.

Знай, мій дорогий брате! Шляхетний Коран – милість для всіх людей. Подібно до того, як у кожної людини в цьому реальному світі є свій уявний світ, так само у кожної людини (в пам’яті) є свій Коран, який вона, згідно зі своєю вдачею і вченню, зрозуміла і витягнула з Корану. Цей Коран виховує її душу і лікує серце.

Також, однією з особливостей Благородного Корану є те, що кожна людина, подібно вченим і послідовникам різних навчань, для настанови на істинний шлях і зцілення, може обрати різні аяти з різних сур Корану. Адже кожен аят має тонкі зв’язки з іншими аятами Корану. Між ними не має відчуження. Тому, обрані з різних сур аяти можуть бути свого роду маленьким Кораном.

Знай, мій дорогий брате! Свята фраза لا حول ولا قوة الا بالله «Немає сили і могутності ні у кого, крім Аллага» звернена до станів і стадій, які людина проходить від частки до образу «людини віри». Наприклад, до таких, як мертвий стан, рослина, тварина і людина. На цих стадіях тонкі почуття людини схильні до багатьох страждань і мають безліч прагнень. Разом з тим, фраза використовується в абсолютному вигляді, і не згадано те, до чого звернені сила і могутність (Хаул ва кувва). Тому, цю пропозицію, яка несе розраду, можна тлумачити згідно положень і станів, що входять в його зміст. наприклад:

  1. لا حول عن العدم و لا قوة على الوجود «Немає сили і могутності, щоб вийти з небуття і увійти в буття».
  2. لا حول عن الزوال و لا قوة على البقاء «Немає сили і могутності, щоб врятуватися від зникнення і знайти вічність».
  3. لا حول عن المضرة و لا قوة على النفع «Немає сили і могутності, щоб уберегтися від шкоди і залучити користь».
  4. لا حول عن المصائب و لا قوة على المطالب «Немає сили і могутності, щоб врятуватися від бід і задовольнити потреби».
  5. لا حول عن المعاصى و لا قوة على العبادة «Немає сили і могутності, щоб не загрузнути в гріхах і продовжувати поклоніння».
  6. لا حول عن النقم و لا قوة على النعمة «Немає сили і могутності, щоб уникнути покарання і удостоїтися благ».
  7. لا حول عن الظلمة و لا قوة على النور «Немає сили і могутності, щоб не впасти в морок і щоб висвітлити світлом».

У будь-якому положенні і стані, ця фраза може бути витлумачена в залежності від тонких відчуттів людини.