Додаток до «Краплі»

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين

«В ім’я Аллага Милостивого, Милосердного! Хвала Аллагу богу світів! Мир і благословення нашому пану Мухаммаду, його сім’ї та всім сподвижникам!»

Знак

Друже! Добре (мандуб) є здійснювати намаз з початком наступу його часу, при цьому уявляючи перед собою Каабу таким чином, щоб той, хто молиться, бачив у своїй уяві ряди, що вишикувалися навколо Кааби, подібно до кіл, що входять один в одне, де перші ряди охопили Каабу, а останні охопили весь ісламський світ. Ставши в ці ряди, нехай він увійде в ту велику громаду, одностайність якої стануть аргументом і доказом кожного сказаного ним в намаз слова і тези.

Наприклад, коли здійснює намаз вимовляє الحمد لله «Вся хвала належить Аллагу», всі віруючі, складові тієї великої громади, нібито підтверджують його слова, кажучи «Так, ти сказав правду!». Ці підтвердження служать духовним щитом проти нападників сумнівів (васваса). При цьому всі його почуття, відчуття і духовні фібри отримують від намазу свою їжу і задоволення. Однак, цей уявний погляд, що молиться на Каабу, повинен бути не навмисним, а Другорядним, абстрактним.

* * *

Знак

Друже! Йдучи крізь морок сумнівів і намовів (васваса), я побачив, що положення Суни Високоповажного Посланника (мир йому і благо) відіграють роль певних зірок, деяких лампад. Кожне положення Суни і кожне встановлення Шаріату сяє наче сонце над шляхами помилок. Якщо на тих шляхах людина хоч на частку відхилиться і відвернеться від Суни, то стане потіхою для дияволів, носієм сумнівів і страхів, і понесе вантаж, подібний горам.

А також, ці положення Суни я побачив в образі ниток, які сходять з небес. Той, хто хапається за них, височить і досягає щастя; той же, хто противиться, спираючись при цьому на розум, уподібнюється Фараону, який по дурості вирішив зійти на небеса по високій башті.

* * *

Знак

Друже! У нафсу є настільки жахлива точка, настільки нерозв’язний вузол, що він звертає речі в їх протилежності, і кожне «проти» він вважає «за». Наприклад, «руки» сонця досягають тебе і «гладять» твою голову, однак твої руки до нього не дотягнуться. Воно не буде діяти так, як тобі заманеться. Значить, у сонця щодо тебе є дві сторони: одна – близькість, а інша – віддаленість. Якщо ти, з точки зору твоєї віддаленості від нього, скажеш «Воно не може впливати на мене» або, з точки зору його близькості до тебе, скажеш «Я можу на нього вплинути», то викладеш перед нами своє неуцтво.

Подібно до цього, між Творцем і нафсом також існують і близькість, і віддаленість: близькість – Творця, віддаленість – нафс. Якщо нафс, з позиції віддаленості зарозуміло дивлячись на Творця, зробить дурість, сказавши «Він не може впливати на мене», то впаде в оману.

Бачачи нагороду, нафс каже: «Якби і я це зробив! От би і мені стати таким». Бачачи ж суворість покарання, він втішає себе, закриваючи очі і заперечуючи.

О, дурна «чорна точка»! Діяльність Творця звернена не до тебе, але до Нього Самого. Всесвіт розкреслений не по твоїй геометрії, і Він не брав тебе бути свідком створення світу. Як сказав Імам Раббані: «Дари царя можуть забрати тільки його каравани».

* * *

Знак

Друже! Благання (дуа) страждання володіють особливо великим впливом. Часом воно стає причиною того, що найбільша річ підпорядковується найменшій. Так, заради задоволення благання невинного, який перебуває зі зневіреним серцем на уламку дошки, морський шторм утихомирює свій гнів і суворість. Значить, Той, Хто відповідає на благання, править усіма створіннями. У такому випадку, Він і є Творцем усього сущого.

* * *

Знак

Брати мої! Ще одна серйозна хвороба нафсу полягає в наступному: ціле він хоче бачити у частковому, а велике – у малому. Якщо ж не бачить, то починає відкидати і заперечувати це. Наприклад, в маленькій бульбашці він хоче бачити повний прояв сонця. Оскільки побачити це він не в силах, то заперечує, що це відображення сонця. Тим часом, єдність сонця не вимагає єдності (повноти) його відображення.

А також, щоб вказувати [на що-небудь], не обов’язково укладати це в собі. Наприклад, сонячне відображення в бульбашці вказує на існування Сонця, однак укладати в собі Сонце воно не може. До того ж, що описує якусь річ за допомогою чого-небудь, немає необхідності самому володіти якостями тієї речі. Наприклад, якась прозора частинка описує Сонце, але сама Сонцем бути не може. Бджола показує якості Мудрого Творця, але бути творцем не може…

* * *

Знак

Друже! Слідувати по шляху невіри складніше і небезпечніше, ніж ступати по кромці льоду. Шлях віри ж легкий як пересування у воді, в повітрі і світлі. Наприклад, коли якась людина захоче висвітлити сонцем з усіх шести сторін, то вона або сама повинна обертатися, підставляючи сонцю кожну сторону, або ж повинна притягнути його з такої великої відстані і обертати навколо себе. Перший шлях є прикладом легкості єдинобожжя; другий – це приклад складності невіри.

Питання: «Чому, незважаючи на таку складність багатобожжя (ширк), невіруючі приймають його?».

Відповідь: «Ніхто не приймає невіру навмисно. Багатобожжя чіпляється до пристрастей нафсу. Нафс падаючи в нього, грузне в нечистотах, після чого вихід з нього ускладняється. Віра ж, за умови навмисного прийняття і слідування їй, проникає вглиб серця».

* * *

Знак

Друже! Одне-єдине слово, почуте однією людиною, так само досягне слуху і тисячі людей. Також і при створенні: для одвічної могутності рівні одна річ і тисяча речей. Між видом і одиницею виду різниці немає.

* * *

Знак

Друже! Поряд з надзвичайною змістовністю і охопленням, якими володіє Коран, посланий для задоволення матеріальних і духовних потреб усіх людей в усі часи, його увагу і повагу до почуттів різних верств людства – особливо поблажливість, проявлену для простоти розуміння найбільшим шаром, що складається з простого люду – є яскравим підтвердженням і доказом досконалості красномовства Корану. Але незважаючи на це, дана обставина стало причиною помилки хворих нафсів. Адже потреби [різних] часів різні. Люди не однакові за мисленням, почуттям, кмітливості і за рівнем дурості. Коран є наставником, а повчання є загальним. Відповідно, з огляду на потреби часів, вимоги положень і стану тих, до кого вони звернені, коранічні вислови є різними. І коли справжнє становище таке, шукати найвищі і найкрасивіші зразки стилю в кожному викладі Корану – помилково. Так само, той, хто розглядає (оцінює), говорить крізь призму стилю його викладу, відповідно почуттям і розумінню слухача, звичайно, впадає в оману.

* * *

Знак

Друже! У цього світу є три сторони.

Перша сторона звернена до Іншого світу, бо є його ріллею.

Друга сторона звернена до Прекрасних Імен Аллага, тому що є місцем їх прояву і майстерності творінь.

Третя сторона звернена саме і безпосередньо до цього світу. З цього боку світ стає ґрунтом для людських пристрастей і розваг.

Погляд світлом віри на першу і другу сторону цього світу є духовним раєм. Третя ж сторона – погана і тлінна сторона світу, яка не представляє ніякої самостійної і важливої цінності.

* * *

Знак

Друже! Людське тіло подібно [верховій] тварині, яка видана солдату в особисте користування з державного майна. Так само, як цей солдат повинен містити свою тварину і доглядати за нею, людина повинна доглядати за своїм тілом.

Дорогі брати! Сказати про це тут, мене змусив провести одну суперечку з моїм нафсом.

Своєму нафсу, гордому через свої гідності, я сказав:

– Тобі нічого не належить. Чим же ти пишаєшся?

Він відповів:

– Раз я нічим не володію, то не буду і доглядати за своїм тілом!

Я заперечив:

Подивися на цю муху! Своїми крихітними, тоненькими лапками вона обтирає і очищає свої очі і крильця. Виконує все, що мусить. Ти теж повинен, хоча б як вона, стежити за своїм тілом.

Таким чином я переконав його. Підносимо Того, Хто за допомогою натхнення навчив цю муху чистоті і зробив її моїм учителем. Я з її допомогою переконав свій нафс і змусив його замовкнути.

* * *

Знак

Ще одна зі сторін, що направляє людину до омани, така: заповіді та положення імен Аллага аз-Захір (Явний) і аль-Батин (Таємний) різні, і плутаючи їх, втрачати їх джерело, є помилкою.

Також і вимоги могутності відрізняються від вимог мудрості. Очікувати від однієї з них вимог іншого – невірно.

Таким же чином, вимоги сфери причин і вимоги сфери віровчення і єдинобожжя – різні. Не варто бажати від одного з них вимог іншого.

Крім цього, зв’язок могутності – одне, а прояви буття або інших якостей – інше. Їх не потрібно плутати. Наприклад, твоє буття в цьому світі є поступовим, а в загробних дзеркалах (Барзах) – моментальним, тому що між створенням і проявом є різниця.

* * *

Знак

Друже! Іслам – це світло і милість для всіх людей. Його милістю користуються навіть невіруючі, оскільки завдяки повчанням Ісламу абсолютне невір’я і повне заперечення перетворилися в сумнів і вагання. У зв’язку з цим, відбився на невіруючих вплив тих настанов, у них є надія на вічне життя. З цієї причини, мирські насолоди і благополуччя не отруєні для невіруючих звичайно, не перетворюються цілком і повністю в муки. Однак же, у них є сумніви, що призводять до того, що вони коливаються між двома сторонами. Подібно до страуса, вони не стають в повному сенсі ні птахом, ні верблюдом. Залишаючись посередині, вони уникають труднощів обох сторін.

* * *

Знак

Друже! Нафс, через лінь відмовляючись від обов’язку поклоніння, бажає сховатися, тобто не хоче перебувати під спостереженням. З цієї причини йому хочеться, щоб не було Творця, Господаря. Потім він розмірковує над цим, після чого уявляє собі це. Нарешті, переконавши себе в Його небутті, він виходить з релігії. Тим часом, якби він тільки знав, яка отрута, які змії і які тяжкі поневіряння криються за знайденою їм свободою і за відсутністю відповідальності, то відразу б покаявся і повернувся до свого обов’язку!

* * *

Знак

Друже! Оскільки у кожної людини є якась точка опори, то відповідно до різниці між цими точками, різняться і справи, які можуть зробити люди. Наприклад, якийсь солдат, який спирається на великого султана, може зробити справу, непосильну навіть якомусь шахові, і це тому, що його точка опори є більш великою, ніж шах.

Таким чином, перемога комара, рухомого велінням одвічної могутності, над Німродом, а також те, що насіння, спираючись на дозвіл і міць فالق الحب و النوى «Всевишнього, Що Дає зростання насінню і кісточці», містить в собі все необхідне для величезного дерева – приклади, що проливають світло на цю істину.

* * *

Знак

Друже! Різниця між шляхом, яким я, надихаючись (Ільхам) від Корану, іду в своєму творі «Крапля», і шляхом теоретиків (Ахлі назар) і філософів, полягає в наступному.

Натхненням з Корану серцю був дарований духовний посох, подібний ціпку Муси. В яку частку Книги Всесвіту не вдар цим посохом, з-під неї відразу ж б’є жива вода. Адже майстера видно за твором.

Добути воду за допомогою муракаба, що подібно духовному підйомнику, вельми складно.

Філософи ж, що виявляють необхідність в коштах, повинні обходити весь світ, добираючись до самого Арша. І для того, щоб на тих великих відстанях, будучи ураженими нападниками сумнівами і намовою сатани, не зійти з дороги і не збитися з шляху, вони потребують численних доказів і вказівок.

Коран же дав нам істину, подібну ціпку Муси: де б я не був – навіть стоячи на камені, вдаряю посохом і звідти б’є вода. Мені немає необхідності відправлятися в далекі мандри, виходячи за межі світу, і стежити за тим, щоб труби були справні. Так, бейт و فى كل شىء له اية تدل على انه واحد «У кожній справі – знамення Його єдності» у всій повноті прояснює цю істину.* [Для бажає слідувати шляху, знайденому мною за допомогою керівництва Корану, прекрасним описом послужить збірник «Рісале-і Нур»]

* * *

Знак

Друже! Нафс частково сліпий, і поки залишається хоч частка цієї сліпоти, вона буде перешкоджати баченню сонця істини. Так, моїми спостереженнями твердо встановлено, що якщо в якійсь великій фортеці, повної твердих і явних доказів і аргументів, здається слабкістю в одному маленькому камені, цей сліпий нафс стане заперечувати [існування] всієї фортеці і переверне її з ніг на голову. Такі безсовісні руйнування показують невігластво і дурість нафсу.

* * *

Знак

О, людино! Зі справ і подій, що відбуваються в сфері твого буття, в руках твоєї волі перебуває лише тисячна частина! Все інше належить Господарю всіх володінь. З цієї причини, звалюй на свої плечі посильну ношу, інакше будеш розчавлений непідйомним вантажем. Не намагайся піднімати великі камені своїм розумом, подібним волосу. Чи не простягай руки до майна Господаря без Його дозволу. Виходячи з цього, коли безтурботно робиш щось заради себе, не забувай меж. Якщо ж це заради Господаря, то роби і бери що хочеш, але за умови, що це буде в рамках Його дозволу, бажання і волі. Дозволене і бажане Їм ти дізнаєшся з Його Шаріату.

* * *

Знак

О, людина, що бажає положення і пошани, слави! Отримай ж від мене цей урок! Слава – та ж показовість і отруйний мед, що вбиває серце. Вона робить людину рабом інших людей. Якщо ти потрапила в таку біду, скажи:

انا لله وانا اليه راجعون

 «Ми належимо Аллагу і до Нього ми повертаємося!» (Коран 2: 156)

і спасися від цього нещастя.