بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحٖيمِ
اِنَّ اللّٰهَ اشْتَرٰى مِنَ الْمُؤْمِنٖينَ اَنْفُسَهُمْ وَاَمْوَالَهُمْ بِاَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ
«Boicтинy, Aллaг ĸyпив y вipyючиx їxнi дyшi й мaйнo в oбмiн нa paй».
(Коран, 9:111)
Якщо волієш збагнути, наскільки вигідною торгівлею, наскільки почесним становищем є продаж свого нафсу та майна Аллагу, служіння Йому в якості воїна та раба, тобто поклоніння Творцеві, послухай цю порівняльну розповідь…
Якось правитель довірив двом людям два господарства, у кожному з яких були фабрика, обладнання, коні, зброя й увесь необхідний реманент. Однак через буремний воєнний час становище було нестабільним: всюди панували загибель, розруха, хаос. І правитель із милості послав до них свого головного повіреного. Своїм милостивим декретом він наказав їм: «Продайте мені довірене вам майно, щоб я зберіг його для вас і щоб воно не зникло. Ба більше, після завершення війни, я поверну вам його у кращому стані і заплачу вам за нього так дорого, ніби як за ваше особисте майно. Крім того, обладнання та прилади на фабриці будуть експлуатуватися від мого імені та в моїй майстерні. І їхня ціна зросте в тисячі разів. Увесь цей прибуток я передам вам. Адже ви безсилі та убогі, і такі великі витрати вам не по кишені. Усі витрати і все забезпечення я візьму на свої плечі, а доходи та вигоду надам вам. При цьому все це господарство я залишу у вашому розпорядженні до строку демобілізації. Отже, ця справа обіцяє вам п’ятиразовий зиск. Інакше, як інші люди, ви не зможете зберегти майно. Так, ви втратите і майно, і високу плату за нього. Ба більше, ті тонкі цінні інструменти та прилади, не знайшовши якісної сировини та належного застосування, геть зовсім втратять свою цінність. Крім того, на ваші плечі зваляться турботи й труднощі, пов’язані з керуванням та збереженням майна. Нарешті, ви будете покарані за неналежне збереження довіреного вам майна. Отже, це справа п’ятиразово збиткова для вас! Поза тим, продати мені — це означає стати моїм воїном та розпоряджатися майном від мого імені. І замість того, щоб стати бранцем або башибузуком, ви нестимете службу вільного особистого офіцера у великого государя».
Вислухавши це благовоління та указ, той, хто вирізнявся розсудливою вдачею, промовив: «Слухаюсь! Я з гордістю продам своє майно й буду невимовно вдячний».
Інша людина, самовпевнена, із фараоновою погордою, самозакохана, вигукнула так, ніби назавжди залишиться в цьому господарстві й нібито не відає про земні потрясіння й тривоги: «Ні! Хто такий цей правитель? Я нізащо не продам свого майна!
Із плином часу, перший з них піднявся настільки, що всі заздрили його становищу: він удостоївся милості імператора, щасливо мешкав у своєму особливому палаці. Інший же дійшов до такого стану, що всі його шкодували та примовляли: «Ти заслужив!» Адже внаслідок своєї помилки він не лише втратив щастя та майно, а й поніс покарання, і нині страждає.
Отже, мій нафсе, оповитий пристрастями! Подивися крізь призму цього прикладу на суть цієї істини. Цим правителем постає Володар Вічності — твій Господь і Творець. Ті господарства, обладнання, інструменти, увесь реманент — це метафора майна, тобто твоє життя, зокрема тіло, душа та серце, що належать цьому майну, разом із наявними в них такими зовнішніми та внутрішніми органами чуття, як очі, мова, розум та уява. Той Головний Повірений у справах — Пророк Мухаммад (мир йому й благо). А той мудрий декрет — це Мудрий Коран, що оголошує про велику торгівлю, яка є темою нашого «Слова», таким аятом:
اِنَّ اللّٰهَ اشْتَرٰى مِنَ الْمُؤْمِنٖينَ اَنْفُسَهُمْ وَاَمْوَالَهُمْ بِاَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ
«Boicтинy, Aллaг ĸyпив y вipyючиx їxнi дyшi й мaйнo в oбмiн нa paй»
(Коран, 9:111)
Тим бурхливим полем битви постає наш буремний світ, який перебуває в безперервному русі, змінюється, зазнає руйнацій і наводить людський розум на таку думку: «Якщо все вислизне з наших рук, щезне, чи існує спосіб змінити цей стан речей, увіковічнити його?» Перебуваючи в постійних роздумах, вона раптом почує небесний вигук із Корану: «Такий спосіб існує, і він п’ятиразово вигідний, чудовий та зручний».
Питання: Що це за спосіб?
Відповідь: Продати довірене тобі майно Істинному Власнику. У цьому й закладено п’ятиразову вигоду.
• Перший зиск. Тлінне майно стає вічним. Річ у тім, що скороминуще життя, віддане Вічному Творцеві, стане вічним, принесе вічні плоди. І тоді хвилини життя, наче насіння та зерна, загинуть, згниють, утім у Вічному світі вони виростуть і стануть квітами щастя, а в Загробному світі Барзах ці хвилини матимуть світлий та приємний вигляд.
• Другий зиск. Призначається така ціна як Рай.
• Третій зиск. Цінність кожного органу та почуття зростає в тисячу разів.
Наприклад, розум — це своєрідний інструмент. Якщо ти не продаси його Аллагу, а натомість використовуватимеш у догоду своїм пристрастям, він стане таким згубним інструментом, що опуститься до рівня лиховісної зброї, яка звалить на твої нещасні плечі тягар гіркоти минулого та страхів перед прийдешнім. І ось тому грішна людина, щоб позбутися занепокоєння та мук розуму, найчастіше вдається або до сп’яніння, або до розваг. Якщо ж продаси розум його Справжньому Власнику і будеш використовувати в Його ім’я, він стане таким чарівним ключем, що відкриє тобі скарбниці нескінченної милості та криниці мудрості Всесвіту, завдяки цьому розум піднесеться до Божественної зірки, що вказує людині шлях до вічного буття.
Очіє таким органом чуття, що крізь них душа споглядає на світ, як у вікно. І якщо не продаси їх Творцеві, а будеш використовувати в догоду своїм пристрастям, то вони, споглядаючи на деякі краєвиди, яким притаманна нетривка та тимчасова краса, опустяться до найнижчого рівня звідника, ставши слугою жадібних і низинних пристрастей нафса. А якщо присвятиш очі їхньому Творцеві, будеш їх використовувати в Його ім’я та в межах дозволеного Ним, тоді вони піднесуться до рівня дослідника Великої Книги Всесвіту та глядача чудес Божественного мистецтва в цьому світі, до рівня благословенної бджілки квітів Божої милості в земному саду.
Смакові ж відчуття язика, якщо не продати їх Мудрому Творцеві, а використати на користь своїх низинних пристрастей, на користь свого шлунка, опустяться до рівня вахтера у фабриці шлунка. Якщо ж продати ці відчуття Щедрому Годувальнику, то вони піднесуться до рівня вправного наглядача за скарбницями Божественної милості та вдячного інспектора кухонь Божественної могутності.
Отже, розуме, зверни увагу на те, на якому рівні перебуває якийсь лиховісний інструмент, і на якому рівні — ключ Всесвіту! Очі, гарненько придивіться, на якому рівні перебуває низький звідник, а на якому — освічений дослідник Божественної бібліотеки! Язик, відчуй, як це бути вахтером фабрики, і як — доглядачем особливих скабниць Божественної милості!
І якщо так само порівнювати інші, схожі інструменти та органи, то ти збагнеш, що, воістину, вірянин — гідний Раю, а безбожна людина набуває певної сутності, що відповідає Пеклу. А причина отримання кожним із них такої характеристики полягає в тому, що вірянин завдяки своїй вірі використовує те, що ввірено йому Творцем, в Його ім’я і в рамках дозволеного Ним, а віроломний безбожник — на користь низинних пристрастей свого нафсу.
• Четвертий зиск. Людина — слабка істота, а лих у неї — сила-силенна. Вона — бідна, і її потреби — вельми значні. Вона — безсила істота, а тягар життя — дуже важкий. І якщо вона не сподіватиметься на Всемогутнього Творця, якщо не довіриться Йому і не підкориться Його волі, то її душа вічно потерпатиме в стражданнях та муках. Марна суєта, страждання, розпука задушать її, перетворять таку людину або на пияка, або на звіра.
• П’ятий зиск. Поклоніння Творцеві та прославлення Його, що здійснюються всіма людськими органами та інструментами, і високі нагороди за них повернуться у вигляді райських плодів у той час, коли ти відчуватимеш невимовну потребу в них. Цю думку одностайно підтримують усі пророки та праведники.
Отже, якщо ти не здійсниш цю п’ятирівневу вигідну торгівлю, то, крім того, що втратиш ці вигоди, а ще й зазнаєш п’ятьох збитків.
• Перший збиток. Усі твої майно та діти, яких ти так любиш, нафс і пристрасті, яким ти поклоняєшся, а також молодість і життя, якими ти захоплюєшся, безслідно й марно щезнуть, вислизнуть із твоїх рук, поклавши на твої плечі вкрай важкий тягар гріхів та гіркоти.
• Другий збиток. Ти будеш покараний за зраду ввіреного тобі майна, адже, використавши найцінніші інструменти заради досягнення найбільш недостойних цілей, ти нашкодиш самому собі.
• Третій збиток. Помістивши всі ці безцінні людські інструменти та здібності нижче від тваринного рівня, ти зведеш наклеп на закладену в них Божественну мудрість та вчиниш несправедливо по відношенню до неї.
• Четвертий збиток. Якщо крім своїх безсилля та бідності ти взвалиш на свої немічні плечі ще й цю важку життєву ношу, то постійно конатимеш від розпуки та болю.
• П’ятий збиток. Такі прекрасні дари Милосердного Творця, як розум, серце, очі та язик, надані тобі для підготовки до вічного життя та всього необхідного для щастя в іншому світі, перетворяться на лихий, мерзенний образ, що відкриває перед тобою браму пекла.
Однак повернімося до питання продажу. Хіба це щось настільки важке, що багато хто уникає цього?! Ні! Це аж ніяк не обтяжливе заняття. Адже межі дозволеного (халяль) великі й достатні для насолод, і не потрібно вдаватися до заборонених речей (харам). Щодо обов’язкових (фарз) Божественних розпоряджень, то вони легкі та нечисленні. Бути слугою і воїном Аллага — це невимовно приємна честь. Обов’язок людини — починати день із ім’ям Аллага і працювати в Його ім’я, давати та брати заради Нього, діяти чи не діяти в межах дозволеного Ним, згідно з Його законом. Зробивши ж помилку, благати про прощення: «Господи! Пробач нам наші гріхи! Прийми нас як слуг Своїх! Допоможи нам у збереженні того, що Ти довірив нам на певний час! Амін!..»