Частка, що вказує на світло Корану

بسم الله الرحمن الرحيم

«В ім’я Аллага, Милостивого, Милосердного!»

Знай, мій дорогий брате! Шляхів і дверей, що ведуть до Аллага, стільки ж, скільки рівнів світу, його сторінок і істот. Якщо закривається один з найлегших шляхів, наскільки великим невіглаством буде думати, що закрилися всі шляхи! Це подібно до того, як людина, яка, не побачивши прапор великого армійського штабу, розташованого в величезному місті, намагається заперечувати правителя і його армію, і по-своєму тлумачить всі його символи і ознаки.

Знай, мій дорогий брате! Подібно до того, як внутрішнє кожної справи більш піднесене, більш досконале, більш витончене і красивіше, ніж її зовнішнє, так само воно більш сильне з точки зору життя і більш досконале з точки зору свідомості. Видимі зовні якості – такі, як життя, свідомість, досконалість і інші – є лише слабким проявом зсередини. В іншому випадку, неможливо, щоб внутрішнє, будучи млявим, проявило назовні знання і життя.

Так, твоє нутро (шлунок) в порівнянні з твоїм будинком, твоя шкіра в порівнянні з твоїм одягом і твоя пам’ять в порівнянні з твоєю книгою, більш упорядковані і дивні. Виходячи з цього, внутрішній світ (малякут) вище світу явного, а світ потаємного (гайба) розвинутіший цього світу і світу Іншого. На жаль, оскільки схильний до пристрастей нафс дивиться з точки зору пристрастей, то розглядає зовнішність як живу, приємну завісу, яка покриває, на його погляд, мертву землю, зруйновану та страшну внутрішність.

Знай, мій дорогий брате! Твоє обличчя, незважаючи на свою малість, містить в собі ознаки і прикмети, що описують його і відрізняють від усіх людей минулого і майбутнього. Основні ж частини обличчя у всіх людей єдині.

У кожної людини є дві сторони, одна з яких утворює подібність з усіма людьми, а інша – відміну від них. Сторона відмінності вказує на те, що Творець володіє свободою вибору, а сторона подібності – на те, що Він є Єдиним. Наскільки безглуздим буде припускати, що ці дві сторони з’явилися без наміру навмисно чинного, не по вибору володаря свободи вибору, не з волі володаря і не по знанню всезнаючого. ФасубханАллаг! Аллаг розмістив на маленькій сторінці особи незліченні знаки, які можна прочитати очима, але неможливо осягнути розумом.

Вкрай безглуздо, щоб ці відмінності в людському роді і схожість одиниць таких видів, як пшениця, виноград, бджоли і мурахи, були справою сліпої випадковості.

Неможливе втручання випадковості в такі далекі, тонкі і великі стани і положення численних істот. Вони знаходяться в колі розпорядження навмисної дії, вибору і волі одного Мудрого, Всевидючого, Всечуючого Володаря волі і вибору.

«Рісале-і Нур» видворив з ісламського світу злочинне співтовариство, що складається з віри в випадковості, багатобожжя і матеріалізму.

Знай, мій дорогий брате! Одна з навіюваних дияволом намов така: «Якби такі тварини, як вівця або корова, були витвором і майном Всемогутнього і Всезнаючого, мали волю одвічного Творця, то вони не були б настільки дурними, самотніми і жалюгідними».

О, диявол з числа людей, що став учителем для дияволів з числа джинів! Всевишній Аллаг кожному дає по достоїнству і відповідно до користі і мудрості. Якби Його дар суперечив цьому правилу, то вухо твого осла було б розумніше тебе і твоїх вчителів, і в твоєму пальці було б розуму і навичок більше, ніж у тебе. Значить, у кожної речі є свої рамки, якими вона обмежена.

Доля дала для кожної речі якусь міру і відповідно цій мірі форму. Кожна річ отримує благодать (Фейз) Всевишнього відповідно до обсягу цієї форми. Відомо, що благодать (Фейз) може бути отримана в залежності від ступеня свободи вибору, від рівня потреби, від здатності сприйняття, а також від гармонії і відповідності влади імен (Всевишнього). Так, нерозумно шукати велич Сонця в якійсь бульбашці повітря.

Знай, мій дорогий брате! Людина – творіння, створене з мудрістю. Вона вказує на мудрість Творця настільки очевидно, немов є матеріалізованим візерунком мудрості, втіленим знаннями Володаря Волі і запроваджений могутністю Всевидючого. Вона – результат дії, що дає їй бажане його здібностями; вона – осередок благ і дарів Знаючого всі її потреби; вона – образ, написаний приреченням, яке відає про все необхідне і відповідне для її будови. І як же вона, знаючи про все це, проявляє безпечність щодо свого Господаря, який володіє всім?! Як вона може загордитися, що над нею немає Чуючого (ас-Самі ‘), Бачачого (аль-Басір), Знаючого (аль-Алім) і Відповідаючого (аль-Муджиб) Спостерігача (ар-Ракіб), котрий відає про всі її злочини, бачить її потреби і той, хто слухає її стогони?!

О, які веліли нафс! Чому ти думаєш, що тебе це не стосується? Якщо вийдеш за коло підпорядкування наказам, то або будеш змушений, цілуючи ноги, шанувати і слухати кожного, або, не рахуючись ні з ким, станеш гнобителем всіх і вся. Цей вантаж важкий. Ти не зможеш його винести. Для тебе найкраще – увійти в коло володінь Аллага, відмовившись від чужого багатобожжя, тим самим здобувши спокій. В іншому ж випадку, ти будеш подібний до дурня, який піднявся на палубу корабля і звалив власний вантаж собі на спину.

Знай, мій дорогий брате! Немає нічого дивного і складного в тому, що Творець, Створив людину, створив весь світ з усім його вмістом. Адже подібно до того, як людина створюється разом з вмістом, також і світ створюється з тим, що він містить. До того ж, людина є маленьким зразком і змістом світу. Неможливо, щоб Творець дині не був тим, хто створив її насіння.

Знай, мій дорогий брате! Можливості твої малі, вік твій короткий, життя твоє обмежене, дні твої полічені і все тлінне. В такому разі, не витрачай своє коротке, тлінне життя на минущі речі, щоб воно не стало загибеллю. Витрать його на вічне, і воно стане вічним.

Так, користуватися цим мирським життям ти можеш максимум сто років.

Уявімо ці сто років життя у вигляді ста фінікових кісточок. Якщо зберегти їх, полив водою, то з волі Всевишнього Аллага вони перетворяться в сто плодоносних дерев. В іншому випадку, від них можна буде отримати користь, лише кинувши в вогонь. Подібно до цього, якщо твоє столітнє життя буде полите водою Шаріату і витрачене на Інший світ, ти зможеш вічно користуватися його плодами. Виходячи з цього, людина, що відмовляється від ста плодоносних фінікових пальм і задовольняються ста кісточками, гідна стати розпалюванням для Хутам (для Ада – прім.пер.).

Знай, мій дорогий брате! Одним з джерел сумнівів і помилок є те, що нафс вважає себе поза колом приречення Всевишнього і поза колом проявів Його Божественних якостей. Потім він представляє себе на місці одного з тих, хто удостоївся проявів і розчиняється в ньому. Потім, за допомогою деяких спотворених тлумачень, починає і його виводити за коло володіння і правління Аллага. Він вводить його в приховане багатобожжя, в яке сам потрапив, і поширює на нього деякі стани, знайдені в прихованому багатобожжі.

Висновок. Керуючий нафс (нафс Аммара), подібно до страуса, приймає шкідливе за корисне. Або він подібний до софістів, що сперечаються, представники яких відкидають один одного. Згідно з правилом تعارضا تساقطا ( «Двоє, що суперечать аргументу, спростовують одне одного»), «ні те, ні інше не є істиною».

Знай, мій дорогий брате! Безтурботний нафс вважає Інший світ таким собі місцем, що перебуває поруч з цим світом і пов’язаний з ним. У зв’язку з цим, у нафс є дві зброї. Сподіваючись на існування Іншого світу, він рятується від болю тлінності цього світу. Стикаючись з труднощами діянь, необхідних для Іншого світу, він рятується від них, удавано заперечуючи його. Також, він не думає про те, що померлі люди вже не живуть, уявляючи, ніби вони, подібні подорожуючим, яких і не видно, але як і раніше вони живі, і не надає смерті великого значення.

Для того, щоб увічнити деякі мирські справи, у нього є ще одна підступність. Він втішає себе, кажучи: «Якщо бажане мною і не приносить плодів в цьому світі, то його основи пов’язані з Іншим світом, і принесуть користь там». Наприклад, в таких речах, як знання, нафс каже: «Якщо воно і не принесе користі в цьому світі, то буде корисно в світі Іншому». Він, показуючи його хорошу сторону, змушує прийняти і погану.

Висновок. Нафс подібний до страуса, диявол подібний софісту, а пристрасть – бекташи.

Знай, мій дорогий брате! Якщо щодо створення речей невірне загальностверджувальне положення, то стає вірним положення загальнозаперечувальне. Тобто, або Творець всього – Аллаг, або ж Аллаг не є Творцем чого б то не було, бо створення з дотриманням впорядкованого зв’язку між речами являє собою єдине, неподільне ціле, і воно не сприймає виключення. Воно буде або загальностверджувальним, або загальнозаперечуваним. Іншої ймовірності немає.

Недовірливість, уявна відсутність причини виникнення кожної справи, як безглуздя, не має значення. Виходячи з цього, коли в якійсь найпростішій речі видно ознаки створення, вони підтверджують його причетність до всіх речей.

До того ж, або творець один, або творців – незліченна безліч. Інших варіантів немає. Адже якщо творець не буде воістину єдиним, то повинно бути безліч творців. Ця ж безліч – нескінченна.

Разом з тим, безглуздо, щоб той, хто поширює світло не мав світла, той, хто створює був неіснуючим, та той, хто надає необхідність не був би необхідно сущим.

Також, нерозумно вважати, що той, хто дарує знання не має знання, той, хто наділяє свідомістю є несвідомим, той, хто дає свободу вибору не має вибору, той, хто дає волю є безпорадним, той, хто створює досконалі речі є недосконалим. І тільки позбавлена зору і розуму людина може думати, що той, хто надав форму оку, наділивши його зором і освітивши погляд є незрячим. Разом з тим, вся досконалість, наявна в творіннях, виходить від досконалості Творця. Однак, мікроб, який бачив і знає тільки муху, побачивши орла, вважатиме, що це не птах, так як він не схожий на муху.

Знай, мій дорогий брате! Найбільшим бажанням нафсу натикаючись (людини) є сталість, вічність. Він навіть не зможе скуштувати жодного задоволення, поки не обдурить себе, уявляючи сталість. В такому випадку, о, бажаючий вічності нафс, продовжуй поминати Вічного, щоб знайти вічність. Прийми Його світло, щоб не згаснути. Будь скринькою для Його скарбів, щоб знайти цінність. Звернись тілом до подуву зікри, щоб бути живим. Вхопись за нитку променя одного з Його імен, щоб не згинути в небутті.

О, нафс! Покладися на Аллага – аль-Каййума, бережуть тебе від падіння. Дев’ятсот дев’яносто дев’ять частин твого існування знаходяться в Його руках; в твоїх же руках залишається лише одна частина. Щоб знайти спокій, для тебе найкраще і цю частину віддати в Його скарбницю.

Знай, мій дорогий брате! Ти не в силах створити своє тіло. Інші [творіння] також безсилі в цьому. Якщо бажаєш, спробуй створити мову, що є древом слів, або рот, що слугує центром для мови і смакових відчуттів. Звичайно, тобі не вдасться це. В такому разі, не додавай товариша Аллагу!

ان الشرك لظلم عظيم

«Сину мій! Не поклоняйся крім Аллага нікому, бо багатобожжя – великий гріх!» (Коран 31:13)

Знай, мій дорогий брате! Відомий нами світ є таким собі Божественним магазином і складом. У ньому є багато видів матерій, продуктів і напоїв. Одні з них щільні, а інші тонкі і витончені; одні тимчасові, а інші постійні; одна їх частина – тверда серцевина, а інша – рідка і т. д. Однак, одна їх частина є створеною матерією, а інша – візерунком проявів. Згідно помилці філософів, створення і візерунок це одне і те ж, а Господар цього магазину діє лише тому, що примушений діяти Самим Собою (Муджиб біззат).

Знай, мій дорогий брате! Породжене егоїзмом приховане багатобожжя (ширки Хафі), посилившись, воно перетворюється в ширки асбаб (тобто починає надавати причини в співтовариші Аллагу). Якщо це буде продовжуватися, то дійде до та’тиль, тобто до заперечення Творця. Так вбереже Аллаг від такого!

Знай, мій дорогий брате! Мета створення людини полягає в тому, щоб відкрити і показати приховані Божественні скарбниці, бути доводом і світлим об’єктом відображення одвічної могутності Всевишнього, а також чистим дзеркалом для проявів його одвічної Краси. Воістину, людина, взявши на себе відповідальність, яку не змогли прийняти небеса, земля і гори, знайшла значимість і стане великою. Адже одна з призначень даної відповідальності – це бути якоюсь одиницею виміру, що служить для пізнання якостей Всевишнього. Незважаючи на те, що метою створення людини є подібні речі, більшість людей стають завісою і перешкодою. Їх обов’язком є відкриття, однак вони закривають; поширення світла, але вони гасять його. Замість сповідання єдності Всевишнього (таухид) вони зараховують Йому співтоваришів. До того ж, згідно з віровченням, вони повинні зі світлом віри дивитися на Всевишнього і надавати все Йому, однак, дивлячись на творіння крізь призму «его», вони роздають їм Його володіння.

ان الانسان لظلوم جهول

«Воістину, людина вельми несправедлива і неосвічена!»

Знай, про мій нафс! Якщо за допомогою богобоязливості (таква) і благодіянь (‘Амали Саліх ) ти досяг достатку свого Творця, то немає потреби в достатку його творінь. Якщо ж творіння будуть висловлювати свої достаток і любов заради Аллага, це добре. Однак, якщо їх достаток і любов будуть заради цього світу, то в цьому немає користі, тому що вони такі ж, як ти, безсилі раби. До того ж, в переслідуванні другого варіанту є приховане багатобожжя, і досягти його неможливо. Так, якщо людина, яка звертається з будь-якого питання до правителя, досягла його достатку, то питання вирішиться. Інакше, вирішення питання з допомогою народу буде дуже складним. У будь-якому випадку, буде потрібна воля правителя, яка залежить від його достатку.

Знай, мій дорогий брате! Як сутність Необхідно Сущого Творця не схожа на ймовірні творіння (мумкінат), так і Його дії не схожі на їхні дії. Адже для могутності Необхідно Сущого немає різниці між близьким і далеким, меншістю і багатьма, маленьким і великим, одиницею і видом, частиною і цілим. А також, в Його діях немає безпосереднього контакту. Однак, могутність ймовірних НЕ [досягає] такої міри. Тому, нафс не знаходить подібності дій Необхідно Сущого зі своїми діями. Розум, який безсилий осягнути їх суть, думає, що вони мають місце без діяча.

Знай, мій дорогий брате! Якщо подивитися на кігті і ікла таких тварин, як леви, стає зрозуміло, що вони створені для того, щоб розривати на частини. Якщо звернути увагу на м’якість дині, то буде ясно, що вона створена для їжі. Подібно до цього, якщо подивитися на здатності людини, буде зрозуміло, що її природним обов’язком є поклоніння, а також, якщо звернути увагу на велич її духу і ступінь прагнення до вічності, стане зрозуміло, що спочатку людина духовно (тобто її душа) була створена в більш витонченому світі, ніж цей, і тимчасово послана в цей світ для спорядження.

До того ж, людина є плодом створення. Це вказує на те, що серед людей є якась кісточка, з якої Всевишній Аллаг виростив древо світобудови. За одностайною думкою усіх досконалих людей, а скоріше, половини людства, цією кісточкою є ні хто інший, як кращий зі створінь, ватажок всіх творінь – Високоповажний Мухаммад (мир йому і благо).

Знай, мій дорогий брате! Всевишній Творець упорядкував небеса і землю, обернувши зміною дня і ночі, немов чорно-білою чалмою, голову земної кулі. Чи буде відповідати Його Божественності вручення деяких рівнів світу нікчемним ймовірним істотам (мумкінат)?! Чи можливо, щоб хто-небудь, крім Господа Арша, розпоряджався тим, що знаходиться під Аршем?! Звичайно, ні! Адже могутність Всевишнього необмежена – вона обіймає все! Тому, не залишається навіть щілини для втручання кого-небудь іншого. Разом з тим, гідність всемогутності і незалежності, а також бажання пробудити до себе любов і дати себе пізнати, не допускають того, щоб був присутній номінальний посередник, що привертає до себе погляди рабів Аллага.

Разом з тим, процеси управління, вироблені в цілому і в деталях, у вигляді і в індивідуума, настільки взаємопов’язані, що відносити ці процеси до різних діячів неможливо. Наприклад, в гармонію, порядок і управління світу входить управління Землею. В управління Землею входить управління людиною. У той же час, контролюються справи інших видів, а також створюються клітини тіла і частинки і т. д. Всі ці процеси управління на всіх стадіях ведуться однією і тією ж могутністю. Подібно до того, як поза сонячним світлом не залишається нічого (аж до крапель води і бульбашок повітря все висвітлюється цим світлом). Так само і всі процеси управління належать одвічній Могутності. Втручання будь-чого іншого немає. Від небесних тіл і до частинок, ніщо не залишається поза управлінням Цієї могутності.

Висновок. Той, Хто влаштував мозок бджоли і око мікроба, не залишить твої справи і вчинки марними і неврахованими, і запише їх у «Імамі Мубін» («Ясному Керівництві»). Згідно з цим буде проведений твій розрахунок.

Знай, мій дорогий брате! Абсолютне правління, всеосяжна могутність і далекоглядна мудрість, прояви яких видно в кожному творінні, у кожній частинці, є явним свідченням того, що Творець всього сущого Єдиний і що у Нього немає співтоваришів. І Його могутність, і Його воля єдині. Виходячи з цього, Творець повинен бути Необхідно Сущим, могутність Якого, що діє згідно з вагами передвизначення, безмежна.

Знай, мій дорогий брате! Такі маленькі істоти, як муха, павук і блоха, в порівнянні з такими великими тваринами, як слон, буйвол і верблюд, розумніші. Їх створення прекрасніше, а мистецтво – досконаліше. Однак життя перших коротке, а других – тривале. Від перших на вигляд немає користі, а від других – є. Отже, такий стан є яскравим підтвердженням того, що для Творця немає труднощів у створенні речей, і будь-яка річ з’являється на світ лише за наказом «Будь!».

يفعل الله ما يشاء ۝ لا اله الا هو

«Аллаг вершить те, що забажає» (Коран 14:27)

«Немає божества, крім Нього»

* * *

Знай, мій дорогий брате! و الله من ورائهم محيط Так, Аллаг обіймає все Своїми знаннями, волею, могутністю і іншими якостями. Немає нічого, що виходило б за межі Його охоплення. Однак людина, дивлячись своїм недосконалим розумом на велич Аллага і на те, як Він обертає планети навколо Сонця, сумнівається, що Він також займається такими крихітними істотами, як, наприклад, бджола. Це тому, що він порівнює Необхідно Сущого (ваджіб уль-вуджуд) з ймовірно сущим (мумкін). Тим часом, таке порівняння породжує велику несправедливість щодо маленьких істот. Адже вони також, як свідчить стан

وان من شىء الا يسبح بحمده

«Немає нічого, що не славило б Його хвалою» (Коран 17:44)

вихваляючи свого Творця, не визнають своїм Господом нікого, крім Аллага. Виходячи з цього, у великих немає права звеличуватися над маленькими.

Знай, мій дорогий брате! Між даром загальним і даром приватним немає суперечності. Наприклад, під загальним запрошенням на частування маються на увазі і окремі особистості. Тобто, оскільки частування є загальним, то запрошення також має бути загальним, і не можна сказати, що особи не прийняті до уваги. Виходячи з цього, дар Аллага, подібно до громадського майна або річкової води, є загальним, і це не означає, що в ньому не враховані окремі особистості. У загальному дарі маються на увазі і особистості. Тому, вважати, що окремі особистості не повинні бути вдячними, так як в загальному дарі вони не маються на увазі, неправильно.

Знай, мій дорогий брате! Якщо ти сьогодні з гідністю і честю відмовишся від розпусти цього світу, які завтра залишать тебе в приниженні і ганьбі, то знайдеш повагу і шану. Адже якщо ти відречешся від неї раніше, ніж вона залишить тебе, то знайдеш благо, позбувшись її шкоди. В іншому випадку результат буде зворотнім.

Знай, мій дорогий брате! Загрузла в лукавстві (фіск) цивілізація бруднить цим брудом людей. Наприклад, показуху (рия) вона сплутала зі славою і пошаною, і направляє людей до цієї поганої межі. Дійсно, люди настільки звикли до показухи, що виявляють її як перед окремими особистостями, так і перед народами, і навіть перед цілими расами. Газети рекламують показуху, а історія аплодує їй. З цієї причини, життя окремих осіб, під гаслом патріотизму часів невігластва, приносяться в жертву заради існування раси.

Знай, мій дорогий брате! Одним із доказів пророчої місії Ахмада (мир йому і благо) є принцип єдиного Бога. Так, тільки Високоповажний Мухаммад (мир йому і благо) підняв прапор єдинобожжя з усіма його рівнями на найвищу вершину Всесвіту, і тільки він закликає весь світ до єдинобожжя з усіма його положеннями, а також тільки він детально викладає і пояснює істини, залишені пророками в загальному вигляді! Виходячи з цього, наскільки істинне і міцне єдинобожжя, настільки щира і пророча місія Ахмада (Мухаммада, мир йому і благо).

Знай, мій дорогий брате! Прикраси, досконалі творіння і прекрасні картини, які демонструються на Божественній виставці цього світу, а також грандіозне Панування і Божественна Велич вимагають буття тих, хто споглядав би цю красу, хто прогулювався б по цій виставці, хто розмірковував б і хто приходив би в захват від прикрас і прекрасних творінь, а потім, подумки перейшовши до величі Творця і до досконалості і могутності Господаря виставки, захоплено упав би перед Ним ниць.

Виконавцем цього обов’язку є людина. Адже людина, поряд зі своїми невіглаством і несправедливістю, здатна бути подобою і змістом усього світу. До того ж, їй довірений такий дар, за допомогою якого вона може знайти і відкрити приховану скарбницю. А також, сили (здатності) людини необмежені. Таким чином, людина має великий розумом, здатний осягнути всю грандіозність величі і могутності одвічного Султана.

Так, подібно до того, як краса вимагає закоханого погляду, панування одвічного Творця вимагає погляду людини, яка з подивом і роздумами вихваляла би Його і захоплювалась б Ним.

Так, можливо, щоб той, хто прикрасив квіти, не створив закоханих в них і захоплених ними бджіл і солов’їв?! Створив красу прекрасних творінь, звичайно ж, створить і шанувальників цієї краси. Подібно до цього, Господар Всесвіту, який прикрасив його прекрасними візерунками, безсумнівно, не залишить ці чудові картини і дивовижні візерунки без шанувальників, які споглядають і проголошують їх досконалість. Отже, внаслідок своєї змістовної суті, досконала людина стала як причиною і метою створення світу, так і плодом і результатом Всесвіту.

Знай, мій дорогий брате! Подібно до того, як наявні між речами збіги вказують на те, що їх Творець є Єдиним, так і наявні між ними впорядковані відмінності свідчать про те, що Він має свободу вибору і мудрість. Наприклад, збіг між основними органами тіл живих істот – особливо людини і, особливо, схожість між парними органами – є доказом єдності Творця, а відмінність в їх властивостях і формах вказує на те, що Творець володіє свободою вибору і мудрістю.

Знай, мій дорогий брате! Самим несправедливим з створінь є людина. Через сильну любов до самої себе, людина любить і цінує те, що приносить користь і слугує їй. Стає рабом того, в чому бачить вигоду для себе. В іншому разі, не буде любити і цінувати.

До того ж, вона вважає, що метою створення життя є саме життя. Вона не підозрює, що в створених Аллагом живих істотах є тисячі мудростей, обраних Їм в якості цілей. Хіба виходить за рамки можливого те, щоб видимі нами в цьому світі дивовижні витвори були зразками і основами більш дивовижних і чудових творінь потойбічного світу (малякут, Барзах, місаль)?

Знай, мій дорогий брате! Всевишній Аллаг зробив частки, які утворюють Всесвіт, слухняними і підлеглими природному шаріату, а також покірними виконавцями творчих наказів. Як якась бджола, слідуючи велінню «Будь!», приймає необхідний образ, так і будь-яка тварина, дотримуючись цього ж наказу, приймає бажану [Всевишнім] форму.

Знай, мій дорогий брате! Могутність, що тримає у Своїй долоні такі небесні тіла, як Сонце, Місяць, зірки і Землю, також легко упорядкувала ці небесні тіла, як якийсь чоловік нанизує на нитку намистинки чоток, які розсипалися, не відчуваючи при цьому ні слабкості, ні потреби в чужій допомозі.

Знай, мій дорогий брате! Крапля води єдина з морською водою, так як і те, і інше є водою. Також вона єдина і з річковою водою, оскільки їх джерелом є небо. А також, якась маленька рибка єдина з китом, тому що обоє вони називаються рибою.

Подібно до цього, якесь Божественне ім’я, що виявляється в одному мікробі або в одній клітині, єдиній з ім’ям, що охоплює весь Всесвіт, адже їх носій Єдиний. Наприклад, ім’я «Всезнаючий» (аль-Алім), що виявляється у всьому Всесвіті, і ім’я «Творець» (аль-Халік), що виявляється в одній частці, єдині в своєму носії. Ім’я «надати форму» (аль-Мусаввір), що виявляється в фініковій пальмі, також єдине з ім’ям «Творець» (аль-Мунши), що виявляється в одному плоді цієї пальми. Неможливо, щоб Ім’я, що виявляється в найбільшому, не виявлялося і в найменшому.

Знай, мій дорогий брате! Істоти, які є ймовірними (мумкін), схильні до змін, тобто їх властивості та стани змінюються.

Виходячи з цього, бездіяльність, пасивність якоїсь ймовірної істоти є відсутністю її властивостей і станів, тому що в цьому випадку майбутні стани цієї істоти не з’являться на світ. Небуття ж є великим стражданням і чистим злом. Значить, діяльність приносить насолоду, і незважаючи на те, що деякі прикрощі і страждання, що з’являються в результаті змін властивостей і станів, непривабливі в одному відношенні, вони прекрасні з багатьох сторін.

Так, процес обміну речовин, що відбувається в організмі якоїсь істоти, засмучує тих, що йдуть і радує тих, що приходять. Таким чином, життя очищається і освіжається, а тіло оновлюється.