Із Лекції про «Рісале-і-Нур», прочитаної в Університеті м. Анкари (1950 р.)

Із Лекції про «Рісале-і-Нур», прочитаної в Університеті м. Анкари (1950 р.)

Як сказав Бадіуззаман Саїд Нурсі на Перших Національних Зборах Турецької Республіки, найбільшою істиною у Всесвіті є віра, а після віри – намаз. 

Ми шукали книгу, з якої могли б взяти уроки на ці теми (істини віри). Ми вибрали книги «Рісале-і-Нур», які з огляду на вимоги нашого часу, вчать цим життєвим і вічним потребам, і які ось уже близько півстоліття є чіткою релігійною працею, удостоєною схвалення і довіри.

Сумніви або заперечення одного зі стовпів віри (іману) небезпечніші й шкідливіші, ніж недбалість у другорядних питаннях релігії. Тому зараз найважливішою справою є зміцнення, посилення і порятунок віри шляхом звернення її з наслідувальної в усвідомлену. Опанування основами віри стало необхідністю, невідкладною потребою і навіть обов’язком як в Туреччині, так і в усьому ісламському світі.

Якщо у будівлі ослаблений фундамент, то чи можуть ремонт та внутрішнє оздоблення врятувати його від руйнування ?! Яку користь для життя всохлого дерева, коріння якого гинуть, може принести лікування його гілок і листя ?!

Людина – це наче будівлю, подібна палацу, а його фундамент – стовпи віри. Також, людина є певним деревом, коріння якого – основи віри. Найважливіший із стовпів віри – віра у Всевишнього. Потім – віра в пророків і в Судний день (Воскресіння). Тому знання, які людина має опанувати першочергово, – знання віри. Основою всіх знань, їх царем є знання про віру (іман).

Віра багаторівнева, вона не має однієї характеристики. 

Наслідувальна віра – особливо у бурях сьогоденних оман і розпусти – швидко згасає. Усвідомлена ж віра є непохитною і незгасною. Іман (віра) та Іслам того, хто наділений усвідомленою вірою, навіть під натиском жахливих буревіїв невіри залишаться непохитними, і ті буревії безсилі перед міццю цієї віри. Навіть найбільш безбожні філософи не зможуть посіяти сумніви у тому, хто знайшов справжню, усвідомлену віру.

Тож, необхідно постійно, старанно й уважно читати книги, які, викладаючи урок усвідомленої віри і зміцнюючи її, мають в собі істини Корану й іману (віри), спрямовують людину до вічного благополуччя і щастя. Інакше людина нашого часу, безсумнівно, потрапить в скруту, і в цьому світі, і в світі вічному. Тому наш єдиний порятунок – вхопитися за тлумачення Мудрого Корану, що пояснює його благородні аяти, які стосуються віри, а також аяти, звернені до нашого століття.

Ми з великою увагою і ретельністю шукали працю, яка повністю відповідає цим потребам і, врешті-решт, переконалися, що коранічним путівником і досконалим наставником для всіх мусульман і для всього людства, є книги «Рісале-і-Нур» Бадіуззамана Саїда Нурсі. Про це свідчать сотні тисяч тих, хто за допомогою цих книг рятує свою віру.

Ми зрозуміли, що автор тлумачення Корану, яке в двадцятому столітті буде виконувати обов’язок повноцінного загального путівника, повинен бути наділений такими характеристиками.

Перша. Автор цієї праці повинен мати своїм учителем тільки Мудрий Коран.

Друга. Мудрий Коран – священна книга, що містить у собі справжні знання. Це одвічна проповідь, що наставляє всі верстви людства в усі часи. Тому, коментуючи його, щоб викласти істину в чистому вигляді, і по-справжньому розтлумачити, тлумач не повинен керуватися особистими поглядами і принципами,  не повинен зважати на свої почуття. Щоб повноцінно розкрити смисли Корану, необхідно, щоб тлумач був компетентним в кожній науці, широко й проникливо мислив, щоб він був великим генієм, і чітко вникав у  Корану і Сунну (іджтихад).

Третя. Для того, щоб тлумачення Корану було написано щиро, його автор не повинен переслідувати будь-якої матеріальної або духовної вигоди, крім задоволення Всевишнього. Таке прагнення має чітко простежуватися у всьому шляху людини. 

Четверта. Одним із найбільших чудес Корану є збереження ним актуальності, а також те, що у нього завжди є апеляція до конкретного століття, наче він саме для цього часу й написаний. 

Отже, в тлумаченні, написаному в цей час, повинна бути розкриті ті аспекти Мудрого Корану, які звернена до нашого століття. Це має бути зроблене просто, чітко та доступно для широкого сприйняття. 

П’ята. Тлумач повинен прославити істини Корану й іману, доводячи їх неспростовними доказами і аргументами.

Шоста. Урок істин Корану повинен бути потужним, красномовним, потужно впливати, щоб задовольнити розум, серце, душу і совість, а також підпорядкувати нафс і змусити замовкнути навіть диявола.

Сьома. Цей урок має позбавити егоїзму, гордині, самовдоволення і марнославства, змінивши їх скромністю і смиренністю.

Восьма. Вчений, який тлумачить Шляхетний Коран, має слідувати Сунні поважного Посланця Аллага (мир йому і благо!) і діяти згідно Ахл-і Сунна валь-Джамаа, остерігатися мирського, бути богобоязливим, щирим та стійким у питаннях служіння релігії, мусить бути ощадливим, справедливим та самовідданим на цьому шляху. 

Дев’ята особливість. Тлумач (муфассір), викладаючи питання Корану й шаріату, повинен бути наділеним ісламською мужністю й сміливістю, не піддаватися тиску та гніву, уникати фетвне страхатися смерті, говорячи істину, маючи потужної сили віру. 

Отже, на загальну думку і згоду справжніх та  компетентних ісламських вчених нашого часу, Бадіуззаман Саїд Нурсі і його книги «Рісале-і-Нур» повністю відповідають дев’яти вказаним умовам.  

У теперішній жахливий час найбільшою проблемою людини є порятунок віри або ж її втрата. Світові війни змусили людство прокинутися і нагадали йому про плинність мирського життя. Вони пробудили в ньому бажання жити у вічному світі, серед вічного щастя. І, звичайно, в це буремний, оманливий час нам потрібно бути дуже уважними в пошуку помічника для вирішення цієї проблеми. Про те, що «Рісале-і-Нур» є в цей час таким помічником, свідчать мільйони тих, хто за допомогою праці рятує свою віру. Тому ми трохи розширимо наше дослідження.

Книги, які до нашого часу були написані геніями ісламського богослов’я, видатними імамами нашої релігії і геніальними тлумачами Мудрого Корану, є безцінними, і кожна з тих особистостей є окремим сонцем Ісламу. Однак, наш час не схожий на часи, коли жили ті великі люди. У старі часи омана виникала від незнання, і усунути її було легко. Зараз же омана й атака на Коран, Іслам і віру (іман) виходить від науки й філософії. Нейтралізувати це складно. Раніше ті, хто помилявся під тиском причин другого типу становили лише тисячну частину, і з тисячі таких лише одного можна було вивести на прямий шлях за допомогою настанов. Адже такі люди, будучи незнаючими, вважають себе обізнаними.

Вам також відомо, що в колишні століття точні науки були розвинені настільки, наскільки вони просунулися в двадцятому столітті. Відтак, викорінити безбожництво і матеріалізм, вивести людство на прямий шлях, показавши йому дорогу істини, врятувати віру, можна лише розкривши аспекти Мудрого Корану, звернені до цього часу, і витлумачивши її так, щоб всі могли отримати користь.

Сьогодні необхідний такий тафсір Корану, який, схоже до «Рісале-і-Нур», змусив би міркувати, задіяв би розум і логіку, освітив би душу, серце і совість, який пробудив би і позбавив небезпеки мусульман і всіх людей, який показав би дорогу Корану, що є прямим шляхом …

Отже, понад тридцять років (у 1950 р. — прим. перекл.) висновуємо, що «Рісале-і-Нур» є тлумаченням Корану, що наділена такими особливостями, і це підтверджено багатьма вченими …