Трактат про природу

Ця тема була Шістнадцятим Пунктом Сімнадцятого Сяйва, проте через свою важливість вона стала Двадцять Третім Сяйвом.

Цей аргумент остаточно знищує ідею безбожництва, що виходить із концепції натуралізму, руйнує наріжний камінь невіри й підриває його основу.

Нагадування

Ця Тема показала суть доктрини невдячних натуралістів, пояснила ступінь її віддаленості від основ раціоналізму, а також її абсурдність за допомогою т.зв. дев’яти нісенітниць (підпунктів), що увібрали в себе дев’яносто нісенітниць. Оскільки деякі з цих підпунктів були чітко викладені в інших публікаціях трактату «Рісале-і Нур», вони наводяться тут серед інших або ж дещо скорочені.

Отже, постає питання: Як же сталося так, що знамениті філософи та відомі вчені погодилися з цими безглуздими ідеями та нісенітницями? Річ у тім, що вони не змогли узріти суть свого шляху. Я повністю готовий навести незаперечні докази й очевидні аргументи, щоб довести це всім тим, кого долають сумніви, безглуздість та неприйнятність ідей цих філософів, що їх наведено в кінці кожної описаної нісенітниці.*

*(Причиною написання цього рисале стала мерзенна атака на Коран, яка принижує істини віри, називаючи безглуздістю те, що постає незбагненним явищем для зіпсованого розуму і обґрунтовує свої безбожницькі ідеї з опертям на натуралізм. Ця атака викликала гнів серця, що в грубій формі вилився на папері, нанісши нищівний удар по цих безбожниках та прихильниках хибного вчення, що йде в розріз з істиною. Однак метод «Рісале-і Нур» – це тактовність та добре слово.)

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحٖيمِ

قَالَتْ رُسُلُهُمْ اَفِى اللّٰهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضِ

 Ім’ям Аллага Милостивого, Милосердного!

“Їхні посланці говорили: «Невже ви маєте сумніви щодо Аллага, Творця небес і землі?”

(Коран, 14:10).

Цей Аят Корану шляхом риторичного питання повідомляє про те, що ідея існування Єдиного Всевишнього не може й не повинна викликати жодних сумнівів, демонструючи беззаперечний факт існування Аллага та принцип єдності.

Нагадування 

Перш ніж ми пояснимо суть цієї таємниці,
ми хотіли б звернути увагу на передісторію:

Мене запросили відвідати Анкару року 1338 [1922]. Я бачив радість вірян з приводу поразки Греції перед ісламською армією, але під час цієї хвилі радості та ейфорії я узрів жахливу єресь, злісну та підступну, що затьмарила своїми порочними концепціями розум мусульман із метою розбестити й отруїти їхнє єство. Я написав сильний і різкий доказ, який дає відсіч цій єресі, в Рісале арабською мовою, і його значення та ідеї були виведені зі священного аяту, який я навів вище, щоб апріорі довести існування Всемогутнього Бога та принцип Його єдності. Згодом я надрукував його в друкарні «Новий день» в Анкарі… Однак цей тверезий аргумент не здійснив свого впливу, оскільки він — дуже короткий і лаконічний. Ба більше, мало тих, хто володіє арабською мовою, і водночас — тих, хто нею цікавиться, тому ілюзорність цих атеїстичних ідей поширилися і на превеликий жаль вкорінилася серед людей. Цей факт змусив мене переписати лист із його доказами вже турецькою мовою, з деякими твердженнями й роз’ясненнями, що були раніше представлені в трактаті «Рісале-і Нур».

Оскільки деякі розділи цих доказів були достатньо пояснені в інших частинах трактату «Рісале-і Нур», ми їх згадаємо тут стисло та лаконічно. Різні аргументи, наявні в інших Рісале, частково об’єднуються в цьому доказі, а кожен із тих аргументів являє собою окрему його частину. 

***