Із лекціі про «Рісале-і Нур»

що була прочита в університеті Анкари (1950 р.)

Мої любі брати, спраглі живої води віри та Ісламу!

По-перше, нині перебуваючи тут, за лекторською кафедрою, я мушу зізнатися, що нічим не відрізняюсь від вас, брати мої! Я — ваш брат, а ця лекція буде корисною настановою, в якій я й сам відчуваю потребу. І вам, мої благословенні браття, я прочитаю цю лекцію в форматі обміну думками. Недоліки цієї лекції — це мої особисті недоліки, а краса та досконалість належать книгам «Рісале-і Нур», що на них я спирався під час підготовки до цієї лекції. У разі якщо на нашому шляху не виникне ніяких перешкод, ми продовжимо проводити релігійні лекції щотижня, а нині я пропоную першу з серії цих лекцій — про віру (іман). Як казав Бадіуззаман Саїд Нурсі на Першому Національному Зібранні Турецької Республіки: «Найвеличнішою істиною у Всесвіті постає віра, а після віри намаз». Тому ми дійшли висновку про те, що наша лекція повинна бути присвячена Корану, вірі та нашому пророку Мухаммаду (Мир йому). Наступна лекція, іншааллаг, буде присвячена питанням намазу та поклонінню. Ми ретельно шукали книгу, щоб із неї вишкребти інформацію на ці теми. Зрештою ми вибрали трактати «Рісале-і Нур», які вчать цим життєвим і вічним потребам переконливо й відповідно до віянь нашої епохи. Збірка «Рісале-і Нур» вже близько півстоліття постає найнадійнішим релігійним трактатом, удостоєним схвалення та довіри. Нині ми надамо короткі відомості про ці книги та про їхнього автора разом із поясненням, власне тому наша перша лекція присвячена питанням віри (іман). У цьому столітті вороги релігії й, зокрема, Ісламу, першим пунктом своєї програми зробили послаблення основ віри та її руйнацію. Ці замахи на стовпи віри, що лицемірно відбувалися під різними приводами в небаченому вигляді протягом історії, були вкрай страшними й руйнівними за останні двадцять п’ять років. Врешті-решт, сумніви або заперечення одного зі стовпів віри (іман) набагато небезпечніші та шкідливіші, ніж недбалість у вторинних питаннях релігії. Тому зараз найважливішою справою є зміцнення, посилення та порятунок віри шляхом звернення її зі шляху наслідування на шлях усвідомлення. Займатися основами віри стало необхідністю, нагальною потребою й навіть обов’язком як у Туреччині, так і на інших теренах ісламського світу. Якщо в будинку ослаблений фундамент, то чи можуть ремонт та внутрішнє оздоблення врятувати його від неминучого руйнування?! Яку користь для життя в’янучого дерева, коріння якого гине, може принести лікування його гілок та листя?! Людина уособлює будівлю, подібну до палацу, а її фундамент — це стовпи віри. Людина — це дерево, а коріння дерева — основи віри. Найважливіший зі стовпів віри — віра в Аллага. Потім — віра в пророків і Судний день (Воскресіння). Тому знання, яким насамперед має оволодіти людина, — це знання віри. Основою всіх знань, їхнім володарем постає знання про віру (іман). Віра не складається з якогось загального підтвердження, вона ввібрала в себе багато рівнів. 

Наслідувальна віра швидко згасає, надто під гнітом нинішніх помилок та розпусти. Усвідомлена віра є непохитною й незгасимою силою. Іман (віра) та Іслам тієї людини, що має усвідомлену віру, навіть під тиском жахливих буревіїв невіри залишатимуться непохитними. Навіть філософи-безбожники не змусять сумніватись того, хто досяг рівня істинної, усвідомленої віри!

Ось так ми побачили, з опертям на цю істину, що необхідно постійно, старанно та з глибинним розумінням читати книги, які несуть урок усвідомленої віри, зміцнюють її, водночас закарбовують в собі істини Корану та іману (віри), а вони вже підносять людину до вічного благополуччя та щастя. Інакше кажучи, сучасна людина, безсумнівно, потрапить в жахливу біду як у цьому світі, так і в світі Вічному. Тому наш єдиний порятунок — ухопитися за високе тлумачення Мудрого Корану, що пояснює смисл благородних аятів, які стосуються віри та звернені до нашого часу.

А нині за вашими обличчями, що випромінюють світле хвилювання, стає очевидним, що у ваших серцях зароджується питання: «А чи існує нині таке тлумачення?»

Ми з великою увагою й ретельністю шукали твір, що повністю відповідає цим потребам і вимогам. Зрештою переконалися, що тим доробком, який послужить коранічним путівником і досконалим наставником для всіх мусульман та для всього людства, постають книги «Рісале-і Нур» Бадіуззамана Саїда Нурсі. Окрім нас про це засвідчують сотні тисяч тих людей, хто рятує свою віру завдяки цим книгам.

Отже, ми прийняли за основу, що автор тлумачення Корану, — яке в двадцятому столітті виконуватиме обов’язок цілого та загального путівника, — повинен мати наведені нижче особливості. Ми помітили, що Бадіуззаман Саїд Нурсі та його книги «Рісале-і Нур» повною мірою корелюють з цими особливостями.

Перша особливість. Автор цього доробку повинен послуговуватись лише Мудрим Кораном.

Друга особливість. Мудрий Коран — священна книга, що ввібрала в себе справжні знання. Це споконвічна проповідь, що повчає всі верстви людства в кожному столітті. Так, тлумач не повинен перебувати під впливом своїх особистих поглядів та принципів. І до того ж не повинен домішувати до них свої почуття під час коментування коранічного тексту, аби донести істину в чистому вигляді й відтак написати справжнє тлумачення. Для того, щоб сповна розкрити коранічні смисли, необхідно, щоб тлумач володів компетентністю в кожній науці, широким кругозором, проникливим поглядом і щирістю. Так само він мусить бути великим генієм, володіти глибинною здатністю до прийняття рішень на основі Корану та Суни.

Третя особливість. Щоб тлумачення Корану було написано щиро та відверто, його автор не повинен переслідувати будь-якої матеріальної чи духовної вигоди, крім задоволення волею Всевишнього. І цей піднесений стан має простежуватись у життєписі тлумача.

Четверта особливість. Одне з найбільших чудес Корану полягає в збереженні ним актуальності. Він апелює до кожного століття й відповідає їхнім потребам так, ніби надісланий саме для цього століття. Отже, в тлумаченні, написаному в нашу добу, має розкриватися той бік Мудрого Корану, що звернений до нашого століття. Ба більше, він повинен бути витлумачений і доведений у такий спосіб, який був би корисним для всіх верств суспільства — від простих людей до вчених мужів.

П’ята особливість. Тлумач повинен донести істини Корану та іману, наводячи беззаперечні доводи та аргументи.

Шоста особливість. Урок істин Корану має бути настільки сильним, промовистим, проникливим та авторитетним, щоб висвітлити й задовольнити розум, серце, душу й совість, а також підпорядкувати людський нафс і змусити замовкнути навіть диявола.

Сьома особливість. Цей урок повинен наділити людину такими чеснотами, як скромність і смирення. Відтак, він позбавляє від таких деструктивних для розуміння істин рис, як-от: егоїзм, гординя, самозадоволення та марнославство.

Восьма особливість. Вчений, що тлумачить Благородний Коран, повинен дотримуватись Суни Поважного Посланця Аллага (мир йому та благо), діючи згідно з принципом Ахл-і Сунна валь-Джамаа, тобто бути богобоязливим та набожним, наділеним щирістю й стійкістю духу, вірністю та самовідданістю, а також ощадливістю та задоволеністю.

Отже, цей тлумач повинен бути таким служителем Корану, який у своєму тлумаченні відображав би велику богобоязливість і поклоніння Посланця Аллага (мир йому і благо), а своїм духовним станом відображав би Його святість.

Дев’ята особливість. Тлумач під час висвітлення питань Корану та шаріату, повинен володіти такими чеснотами в ісламі, як мужність і сміливість; який би не зважав на жоден тиск і гніт, не давав би фетви ні під чиїм впливом, а також без страху смерті мовив би істину з силою віри, що протистоїть усьому світові. І в цей жахливий час, коли відбуваються страти, коли неможливо видати жодного релігійного доробку й, особливо, коли деякі сили намагаються погасити й знищити Коран, ця людина має бути досконалим наставником, що відверто пише та публікує книги про основи шаріату та істини Корану. Така людина повинна бути справжнім провідником Ісламу та надійним тлумачем Корану.

Отже, на загальну думку та згоду істинних та компетентних ісламських вчених нашого часу, Бадіуззаман Саїд Нурсі та його книги «Рісале-і Нур» повністю відповідають дев’яти окресленим вище умовам та особливостям. Це підтверджують і мусульмани, про це відомо в Європі та Америці. Отже, друзі, ми шукали саме таке тлумачення Корану та саме такого тлумача.

* * *